söndag 6 mars 2016

Brygd #149: Sydafrikale




Antalet länder och regioner med seriös kommersiell humleodling ökar ständigt. Bland annat pågår det småskaliga försök i Sverige, som jag dock inte har överdrivna förhoppningar på efter att provat en del av sorterna i Julita-projektet. Ett betydligt mer intressant humleland är Sydafrika som nyligen började släppa en del sorter. Bland dessa finns southern passion och J17 som jag båda blev väldigt nyfiken på. Jag har ju en tradition av att brygga en single hop-öl så här års, men den tänkte jag bryta i år genom att använda två sorter. Min vana trogen blandar jag dem i jämna proportioner och kallar denna blandning för SA-mix.

Data:
  • OG 1050
  • FG 1010
  • Abv 5,3 %
  • SRM 5
  • IBU 40
  • mäsk-pH 5,66
Malt:
  • 5 kg pale ale-malt
Infusionsmäskning vid 66 C  i en timma.

Humle:
  • 10 g SA-mix i 60 minuter
  • 30 g SA-mix i 20 minuter
  • 40 g SA-mix vid kokslutet
  • 40 g SA-mix som torrhumling
Total koktid drygt 60 minuter.

Vatten:

Göteborgsvatten med följande tillsatser:
  • 5 g kalciumsulfat
  • 5 g kalciumklorid
Jäst:

Jäsning med Safale US-05
  • vid 16-17 C i 4 dagar
  • vid 20-21 C i 6 dagar
  • vid 5 C i 2 dagar
Övrigt:
  • Klarning med 1/2 krm Protafloc, tillsatt 20 minuter från kokslutet.
  • Kolsyrejäsning med strösocker, 5 g/l
Bedömning 2016-03-30:

Lätt disigt gul med stort vitt skum.

Aromen är diskret men tydligt tropiskt fruktig, med en liten örtig ton. I bakgrunden finns en sädig snarare än brödig maltighet. Kroppen är medelfyllig, kolsyran ganska lätt. Avslutningen är torr med en rätt skön beska som jag gärna skulle vilja få i fler öl.

Det har var en god törstsläckare med precis den tillbakahållna men ändå tydliga humleton som jag tycker ska skilja en apa från en ipa. Och som säkert skulle avfärdas av mången ölnörd med floskler som "tunn i smaken" eller liknande.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar