måndag 28 mars 2016

Brygd #151: Labanöl


Lill-spöket Laban

Jag har ständigt som ambition att brygga mer alkoholsvagare öl, men det blir ofta lite si och så med den saken. Oftast stannar det vid att jag brygger ett öl på 5-6 % och därefter ett på 8-9 % på jästkakan av det första. Men nu ska jag göra slag i saken i samband med att jag åter ger mig på att odla upp Fantôme-jäst. Då känns det som en bra idé att brygga ett ganska svagt öl i första omgången för att ha tillräckligt med celler när man ska gå på lite starkare grejer. Förhoppningsvis kan detta bli ett bra törstsläckaröl till sommaren. Dessutom hittade jag min favorithumlesort strisselspalt hos Maltmagnus när jag för första gången tittade in där för att egentligen leta efter hüll melon till mina tyschka öl.

På maltsidan kändes det lite knepigt. Normalt vill man ju mäska högt och satsa på något lägre förjäsbarhet när man gör svaga öl. Tyvärr kan det vara lite vanskligt med en blandkultur såsom denna med såväl Pedio som Brett. Jag bestämde mig därför för en ganska ren maltnota och normal mäsktemperatur. Med lite havregryn ska man förhoppningsvis få en hyfsad munkänsla ändå. Tack vare de små maltmängderna valde jag att skippa lakningen, vilket utöver en påstådd bättre maltighet även är mycket smidigare och snabbare. Nackdelen är försämrat utbyte.

Angående namnet så finns i den engelska bryggtraditionen benämningen small beer för de alkoholsvagare varianterna. Därifrån är associationen till lillspöket - d.v.s. Laban - inte långt.

Data:
  • Satsstorlek 18 l
  • OG 1035
  • FG 1003
  • Abv 4,2 %
  • SRM 4
  • IBU 40
  • Mäsk-pH 5,34
Malt & extraktgivare
  • 3 kg pilsnermalt
  • 500 g havregryn
Infusionsmäskning vid 65 C i en timma, ingen lakning.

Humle:
  • 10 g polaris i 80 minuter
  • 20 g strisselspalt i 20 minuter
  • 30 g strisselspalt vid kokslutet
Total koktid 90 minuter.

Vatten:

Göteborgsvatten med följande tillsatser:
  • 5 g kalciumsulfat till mäsken
  • 5 g kalciumklorid till mäsken
  • 1/2 tesked mjölksyra till mäsken
Mikroorganismer:

Uppodling från en  flaska (75 cl) Fantôme Saison i tre steg, jäsning vid
  • 20-21 C i 6 dagar
  • 23-24 C i 15 dagar
Övrigt:
  • Klarning med 1/2 krm Protafloc, tillsatt 20 minuter från kokslutet
  • Kolsyrejäsning på flaska med strösocker, 5 g/l
Bedömning 2016-05-07:

Utseendet är snyggt mjölkigt disigt blekvitt á lá witbier, med ett bra vitt skum.

Aromen är fruktig och lite jordig med en aning av stall, samt lite örtig humle. Kroppen är lätt, kolsyran medelhög till hög. Avslutningen är torr med måttlig beska.

Med tanke att det smakade väldigt äppelkartigt vid flasktappningen så är jag väldigt nöjd med slutresultatet. En bra törstsläckare blir det som passar perfekt nu när värmen har anlänt.

3 kommentarer:

  1. Ingen direkt värme idag men jag instämmer till fullo med benämningen törstsläckare. Friskt och gott och passade utmärkt efter städpasset på förskolan.

    SvaraRadera
  2. Riktigt god, tack så mycket! Är detta en "klassisk" saison? Vilken jäst skulle man kunna använda för att få liknande resultat?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alkoholhalten och den lätta syrligheten är nog klassiska element i alla fall. Tror inte det finns någon annan kultur som är liknande, det är nog uppodling som gäller.

      Radera