tisdag 22 mars 2016

Sydafrik


Le Sydafrique.

Jag är ständigt på jakt efter nya humlesorter att torrhumla mina lambikar med. Detta är en smaksättning som jag alltmer börjar föredra framför att tillsätta frukt eller bär. Denna gång passar jag på att använda resterna från min Sydafrikale, och jag ser ingen anledning till att det inte ska bli jättegott.

Data:
  • Satsvolym 12 l
  • OG 1053
  • FG 1010
  • Abv 5,7 %
  • pH 3,19
Blandning
  • 10 l sats 18
  • 40 g southern passion
  • 40 g J17
  • 60 g bitsocker
Bedömning 2016-04-14:

Precis som jag gissade så blev detta jättegott, med tropiska frukter, citrus och en ganska rejäl syra. En lätt puff av THP dyker upp i eftersmaken ett par gånger och stör en smula. Helhetsmässigt så är det ännu en lyckad torrhumlad lambik.

En sak som slår mig är att mina torrhumlade lambikar med modern humle tenderar att smaka väldigt lika oavsett humlesort. Nu är det ingen trivial sak att känna skillnad på exempelvis citra och mosaic i en vanlig icke-sur öl, men i mina p-lambikar tycker jag de smakar väldigt likartad. Jag tvivar verkligen på att jag skulle kunna känna igen dem i ett blindtest. Det är egentligen bara belma som har varit tydligt annorlunda (och även kazbek fast inte på ett positivt sätt direkt).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar