fredag 3 april 2015

Pseudolambik - sats #19



Från att de första åren ha bryggt runt 6 satser per år, kommer jag framgent begränsa mig till fyra satser per år. Därmed blir det mindre utrymme för experimenterande just på bryggfronten. Jag kommer nog testa på extraktbryggning i höst, men i övrigt kommer jag hålla mig till det väl beprövade receptet nedan.

Data:
  • Satsstorlek 23 l
  • OG 1050
  • SRM 7
Extraktgivare:
  • 3 kg pilsnermalt
  • 2 kg krossat vete
  • 1 kg mörk münchnermalt
Grumlig mäskning, erhållna temperaturer:
  • 46 C
  • 52 C
  • 64 C
  • 70 C
  • 76 C
Humle:
  • 30 g saaz i knappt två timmar
Total koktid drygt två timmar.

Mikroorganismer:

Jäsning med bottensats 13 vid varierande klädkammartemperatur under lång tid.

Bedömning 2015-10-24:

Jag är verkligen nöjd med färgen som detta maltschema ger; gyllengul med en lätt anstrykning av orange och bärnsten.

Smaken är väldigt ren och frisk med citrus och äpplen. Inga konstigheter, men det hade kanske kunnat vara lite mer Brett-stallighet, men den kan ju komma på sikt.

Den har redan bra bett i syran utan att gå överstyr, så den får gärna stanna där. Tyvärr var batterierna slut på min pH-mätare, men jag skulle gissa på samma härad som mina tidigare, d.v.s. 3,1-3,3 sådär.

Men en bra brukslambik är det som jag tveklöst kommer få användning för.

Bedömning 2016-01-06:

Vid användandet av denna sats till Aecht Rieslik samt Belmik så tog jag ett snabbt smakprov i samband med pH-mätningen. Bedömningen ovan kvarstår, och möjligen har syran ökat något vilket kanske bekräftas av att pH uppmättes till 3,08.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar