söndag 5 maj 2019

Pseudolambik #35



Jag har tidigare varit ganska noga med planeringen av mina p-lambikar; vilka produkter som ska prepareras och tappas, och vilka kärl som finns tillgängliga. Av någon anledning hade jag slappat till mig inför den 35:e bryggningen, och stod plötsligt utan ledigt kärl. Lösningen blev att tappa upp sats 30, vilket frigjorde två mindre Better Bottle. Den ena fylldes upp med 12 l sats 32, och den andra med övriga 10 l samt 100 g hallertauer mittelfrüh. Det sistnämnda kommer jag återkomma till. Vips så hade jag ett ledigt kärl samt bottensatser som jag valde att använda mig av en vända till.

Efter debacklet med Humledunkel så hade jag en massa överbliven melanoidinmalt som jag valde att nyttja ett kilo av. Det ger visserligen en väl mörk färg, men avsikten är att låta detta öl ingå i en framtida geuze.

Data:
  • Volym 23 l
  • OG 1050
  • SRM 8
Extraktgivare:
  • 3 kg pilsnermalt
  • 2 kg vetekross (Kungsörnen)
  • 1 kg melanoidinmalt
Grumlig mäskning, erhållna temperaturer:
  • 45 C
  • 55 C
  • 64 C
  • 73 C
  • 79 C
Humle:

100 g fyra år gammal lublin, total koktid 2 timmar.

Mikroorganismer:

Jäsning vid varierande källartemperatur med
  • några gram Safbrew F2
  • bottensatserna från sats 32
Bedömning 2020-03-28:

En lördag i början av Coronaisoleringen inser jag att det är dags att börja prova lite p-lambikar. Denna står på tur och jag går ner i min källare.

Det första jag noterar när jag kommer upp är att den inte alls är särskilt mörkare än normalt. Men smakmässigt känns den ganska annorlunda. Den vanliga äppliga, multiga aromen finns inte, det är fruktigt, och snarare ...örtigt. Syran är ganska beskedlig, skulle gissa pH strax under 4. Det finns en tydlig men ändå inte överdriven beska.

Det är ganska gott; det smakar inte ofärdigt som det ibland kan göra när det inte har surat till sig som man tänkt. Det är inte något som håller på egen hand, men definitivt något som kan passa i en geuze med sin beskedliga syra och ganska neutrala profil.

Bedömning 2024-03-30:

I samband med årets geuze-blandande passade jag på att prova denna igen. På fyra år har en del hunnit hända och den har nu utvecklat en ganska diskret syra som gör att den funkar bra till en torrhumlad lambik. Så drygt 15 liter går till Riwik, och resterande 5 sparas, eventuellt till nästa års lambik.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar