söndag 15 oktober 2017

Pseudolambik #30



För ganska exakt år sedan bryggde jag sats 26. Att jag inte har testat att göra en delad sats med två olika bottensatskulturer tidigare är mycket förvånande. Men det tänkte jag ta igen framöver. Förhoppningsvis kan det bli andra kombinationer än 3F/Cantillon, men just nu kör jag på resterna från förra bryggningen. Ska bli kul att se hur det blir med oxiderad humle.

Data:
  • Satsstorlek 24 l
  • OG 1050
  • FG
    • 1010 för Cantillonvarianten
    • 1007 för 3 Fonteinen-varianten
  • IBU ~30
  • SRM ~5
Extraktgivare:
  • 4 kg pilsnermalt
  • 2 kg krossat vete
Grumlig mäskning, erhållna temperaturer
  • 43 C
  • 55 C
  • 63 C
  • 70 C
  • 78 C
Humle:
  • 110 g gammal, oxiderad humle i 3 timmar
Total koktid drygt 3 timmar.

Mikroorganismer:

Jäsning vid varierande källartemperatur med bottensatserna från sats 26.

Bedömning 2018-02-17:

Nästan exakt fyra månader efter bryggdagen är det dags för första provsmakningen. Jag kallar för enkelhets skull de båda smakproven för Cantillon respektive 3F och hoppas att ingen skvallrar till Jean eller Armand.

En viss skillnad märks redan vid upphällningen; Cantillon är lätt disig och jag tycker mig också se en viss viskositet.

Båda ölen har en snygg fruktighet. Cantillon är den som känns närmast originalet, medan 3F har en viss svalig ton.

Båda ölen har måttlig syra, och en rejäl beska. Den sistnämnda funkar överraskande bra ihop med syran, även om den gärna får lägga sig en smula.

Det var gott redan nu trots lite skavanker, och jag hoppas att det kommer vara ännu bättre om ett halvår då det förmodligen blir flasktappning.

Tyvärr har jag lyckats sabba min pH-mätare då vätskan som ska skydda elektroden torkade ut, men jag skulle gissa på ett pH 3,5-4.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar