söndag 21 oktober 2018

Pseudolambik #33




När jag började med att brygga p-lambik 2012 tyckte jag det här med gammal oxiderad humle var onödigt. Ett år senare tyckte jag nog fortfarande likadant, men beslöt ändå att lägga 100 g lågalfahumle i en papperspåse och låta den stå ovanpå mina köksskåp. Så småningom fylldes det på med fler papperspåsar, och i nuläget står det drygt tio stycken och väntar på bättre tider. Det har gått långsamt nämligen med oxideringen, i alla fall av vad man kan avgöra okulärt. För något år sedan drygt så hade jag ändå bestämt mig för att använda min äldsta påse när jag av en slump kom över ett parti gammal humle från en webbutik. Men nu har den tagit slut och det blir därför premiär för min egenhändigt åldrade humle.

Data:
  • Volym 24 l
  • OG 1050
  • SRM ~4
  • IBU ~20-30
Extraktgivare:
  • 4 kg pilsnermalt
  • 2 kg krossat vete
Grumlig mäskning, erhållna temperaturer:
  • 43 C
  • 54 C
  • 67 C
  • 73 C
  • 80 C
Humle:

Kokning i tre timmar med 100 g 5 år gammal humle.

Mikroorganismer:

Fermentering vid varierande källartemperatur med
  • några gram Safbrew F2
  • bottensatser från sats 27 i delsats A
  • bottensatser från 3 Fonteinen-flaskor i delsats B
Bedömning 2019-11-30:

Jag brukar oftast provsmaka efter ungefär ett halvår, men av någon anledning har det inte blivit av det senaste halvåret eller så. Jag har nu tre satser som väntar på att testas. Först ut blir denna den äldsta och tudelade.

Delsats B är grumlig medan A är helt klar. Varför det är så vet jag inte, kanske var det något vid upphällningen.

Delsats A har en snygg fruktighet, lite trä och höstlöv. Den har en måttlig syra och viss beska. Ganska gott, och jag funderar på om det ska få bli en ren lambik av den.

Delsats B är helt annorlunda, den känns som att Pedion inte har kommit till skott riktigt. Det är jordigt, multnade höstlöv och en smula obeskrivligt faktiskt. Inte illa på något sätt, men lite ofärdigt. Den får nog stå ett tag till, kanske med lite mer bottensatser.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar