måndag 19 januari 2015

Fruktpseudolambik - Blåbärs



Ett av mina projekt under sommaren 2014 var att plocka björnbär och ha i en lambik. Jag hade ett par potentiella ställen att plocka på, och initialt såg det ut att bli ett bra björnbärsår. Men plötsligt hade björnbären förtorkat i den torra sommarhettan, eller nåt. Jag fick bara ihop 100 g på en knapp timmas plockning i Skatås

Då bestämde jag mig för att köpa blåbär hos min lokala frukthandlare, och ha med min ynkliga björnbärsskörd som ett komplement. Jag nöjde mig med en femliterssats, så får vi hoppas att det blir nya tag nästa sommar.

Data:
  • Volym 5 l
  • OG 1053
  • FG 1008
  • Abv 6,0 %
Blandning:
  • 5 l från sats 10
  • 1 l från sats 9
  • 100 g vilda björnbär
  • 1 kg köpta blåbär
  • 30 g bitsocker
Bedömning 2015-01-14:

Färgen är snarare mörkröd än blå, med en viss dragning åt lila. Aromen är allmänt bärig, och hade jag fått prova ölet blint hade jag knappast gissat på blåbär. Troligen kräver blåbär en lite större andel bär än exempelvis hallon eller vinbär. En viss stallighet och jordighet finn också. Syran är ganska kraftig, och kolsyran är hög. På slutet kommer en svag dust av vetedeg, men den stör inte särskilt mycket och kommer nog försvinna helt på några veckors sikt. Helt okej, men kanske inte något jag gör om.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar