söndag 7 april 2024

Brygd #216: Vetebock

 



För mig var weizenbock länge synonymt med Schneider Aventinus. Visserligen fanns också Weihenstephaner Vitus, men den gjorde inget större intryck på mig. Så när jag försökte mig på en egen weizenbock var det naturligt att efterapa Aventinus.

Men sedan dess har jag fått upp ögonen för Ayinger Weizenbock. Och den är tämligen ljus. Jag slängde i lite münchner bara för att. Vidare var jag lite osäker på hur jag skulle göra med humlen. Jag gillar allmänt att lägga mig något i överkant på humlesidan när det gäller öl där humlen ska vara i bakgrunden. Numera finns det 50-gramspaket för många humlesorter, och jag köpte en påse hersbrucker.

Utbytet blev ganska dåligt. Kanske hade bryggbutiken krossat lite grövre än vanligt på grund av stora mängden vetemalt. Oavsett så gör det mig inte så mycket, jag hade kanske inte velat ha OG uppåt 1,080.

Data:

  • Volym 20 l
  • OG 1,070
  • FG 1,015
  • ABV 7,6 %
  • SRM 6
  • IBU 20
Mäskning:
  • 4 kg vetemalt
  • 2 kg pilsnermalt
  • 1 kg münchnermalt
Infusionsmäskning vid 67 C i en timma.

Kok:
  • 10 g magnum i 60 minuter
  • 20 g hersbrucker i 20 minuter
  • 30 g hersbrucker vid kokslutet
Total koktid drygt en timma.

Jäsning:

Med Wyeast 3068 (halva jästkakan från Humlevete)
  • vid 19 C i 5 dagar
  • vid 21 C i 5 dagar
Övrigt:

Kolsyrejäsning på flaska med druvsocker, 7 g/l.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar