söndag 5 maj 2024

SM 2024

 


Senast jag besökte hembryggnings-SM var 2019 i Stockholm. Den gången ställde jag inte ut något utan gick bara runt och provade. Sedan dess har det bara varit ett fysiskt SM, i fjol och åter i Stockholm. Den gången passade det inte in i mitt schema, men i år stod alla himlakropparna rätt. Och eftersom Linköping kan nås med tre timmars bilkörning från Göteborg valde jag att lasta bilen full med öl och köra upp.

Linköping

Jag har inte varit i denna stad sedan en jobbresa för drygt 20 år sedan. Den gången kom vi fram sent på kvällen, jobbade hela dagen därpå för att sedan åka direkt hem, så det blev inte mycket sett. Därför passade jag på att få lite sightseeing denna gång.

Dels gjorde jag en pubrunda på fredagskvällen efter att ha checkat in såväl mina öl i Campushallen som mig själv på hotellet. Dock låg alla toppställen väldigt kompakt utspridda kring Stora torget, så det stannade vid de mest centrala kvarteren den kvällen. Som vanligt använde jag RateBeer Places topplista över ställen, vilket gav ett väldigt bra urval med ett undantag. Via SHBF fick jag tips om ölkafét Backen som troligen är ganska nyöppnat då det inte hade några betyg på RateBeer. Men det var ett väldigt trevligt krypin med massvis av charm, litet men naggande gott fatsortiment (bland annat Gaffel Kölsch upphällt i en stange) och väldigt vänlig och personlig service. Det var tillsammans med De Klomp det bästa stället. I övrigt är Hourse & Hound värt att nämnas för att de hade två casköl i utmärkt skick.

Under själva SM på lördagen tog jag en knapp timmes paus och knallade iväg till det näraliggande nybyggda Vallastaden och vandrade runt. Det är en kakafoni av färger, former och material, och jag kunde inte bestämma mig om det var charmigt eller kitschigt. Kanske både och? Jag hittade i alla fall ett väldigt trevligt brasilianskt café där jag fick mig en uppiggande espresso.

Efteråt tog jag en lite längre promenad runt staden förbi och bortom domkyrkan och några lite äldre kvarter. Domkyrkan är verkligen imponerande och vacker, även om tornet just nu är insvept i byggnadsställningar.

Tävlingen

Jag hade under påsken blandat till en speciell SM-blandning från flaskor jag hade över:

Jag hällde över i två 9-litersfat och var väl lite orolig då det var svårt att hälla utan att det splashade en del. Dock hade jag gjort något liknande med en cider för ett år sedan, och tänkte att det väl inte skulle vara ett problem. Faten stod dessutom kallt på vinden. I värsta fall kunde det bli lite ättiksyra. Men tji fick jag. Efter att ha kopplat på första fatet och börjat hälla insåg jag att det var rejält oxiderat. Dels från den brunröda färgen, och när jag smakade så var det en märklig mix av THP, etylacetat och en del andra svårbeskrivbara aromer. Jag valde att dra mig ur tävlingen, dock lät jag en del nyfikna provsmaka mer i utbildningssyfte eller vad man ska kalla det.

Lyckligtvis hade jag med mig en massa magnumflaskor av p-geuze 1-7 som jag öppnade en gång i timmen. Jag var väldigt nyfiken på hur de skulle ha hållit upp sig, och det hade de gjort utmärkt. Här fanns det inte en tillstymmelse till oxiderade toner. Det intressanta var hur de delvis var lika varandra,  men också hur de gradvis övergick från att vara rejält sura och utan beska, till lite mildare syrlighet och allt mer tydlig beska. Allra godast var nog version 5 med en fantastisk fruktighet.

Men det var ju gott om andra öl än Fabrikörns! Det som var slående var att det var väldigt jämn kvalitet, utan att jag behövde vaska något öl samtidigt som det bara var två öl som jag tog flera gånger av. Den ena av dessa var en lysande lambrusco-lambik som om jag inte misstar mig gjordes av en Henrik Andersson. Den hade en perfekt blandning av röda vindruvor och lätt stallighet. Min andra favorit var en modern lager av Peter Högström som illustrerade hur gott det kan vara med tropisk frukt-humle om det görs snyggt.

Det fanns flera stycken öl i samma still, och allmänt mycket lageröl med 3 (minst) märzen, samt ett gäng pilsner, några bockar med mera. Jag provade också min första kall-ipa vilket var föga nytt eller annorlunda, men väldigt välgjort och gott. En väldigt god västkust-ipa tillhör också det som stannar kvar i minnet en vecka efteråt. I övrigt provade jag en hel del välgjort brittisk och belgiskt utan att något riktigt lämnade ett bestående intryck.

Postludium

Efter att alla priserna delats ut och tillställningen officiellt avslutats packade jag snabbt ihop mina saker och placerade dem i kylcontainern. Därefter lyckades jag få en sittplats på en snabbt överfylld buss tillbaks till centrum. Efter en fish & chips på Hästen & Hunden och ovan nämnda promenad gjorde jag en tidig reträtt till hotellet.

Dagen efter vaknade jag pigg och utvilad, tog en sen frukost och drog sedan bort till Campushallen för att samla ihop mina grejor. Därefter tog jag en sväng till friluftsmuséet Gamla Linköping där jag strosade runt på kullerstensgator bland de vackra gamla husen och fick lite påfyllning av koffein. Apropå droger så stötte jag lustigt nog på IOGT-NTO som anordnade en poängpromenad i området. Jag funderade för ett ögonblick att dra något skämt för dem angående helgens alkoholkonsumtion och den nuvarande nykterheten men jag avstod. Förmodligen lika bra det.

I stället styrde jag kosan hemåt, och ju längre resan pågick desto varmare blev det. Från att ha varit knappt tvåsiffrigt i Linköping var det 19 C i Jönköping och hela 24 C när jag klev av hemma i Göteborg med alltför varma kläder.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar