söndag 30 april 2023

Pseudogeuze #10

 


Årets geuzeblandning blev hastigt påkommen när jag plötsligt insåg att jag bara hade en lördagseftermiddag kvar att göra den på. Dagen efter behövde jag ett tomt kärl för bryggningen av p-lambik 45. Och på kvällen skulle jag iväg på en middag samtidigt som jag tvättade på eftermiddagen. Lyckligtvis hade jag redan en plan för ungefär vilka lambikar jag skulle använda, så det hela hanns med till slut utan någon större stress.

Data:

  • Volym 27 l
  • OG 1,054
  • FG 1,005
  • ABV 7,0 %
Blandning:
Bedömning 2023-04-30:

Tämligen klar öl med ett fint men kortvarigt vitt skum. Aromen har sköna fruktiga toner med inslag av höstlöv. Det finns en mycket lätt ton av THP på slutet, men den var tydligare för några veckor sedan och kan förväntas försvinna helt inom kort. Beskan är måttlig och syran är på en bra nivå. På det hela stora en bra geuze.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar