söndag 27 mars 2022

Pseudolambik #43

 


Denna gång finns det verkligen inget nytt att säga om min senaste lambikbryggning. Allting flöt på utan några som helst komplikationer.

Data:

  • Volym 23 l
  • OG 1,050
Mäskning:
  • 4 kg pilsnermalt
  • 2 kg krossat vete
Grumlig mäskning, erhållna temperaturer:
  • 43 C
  • 52 C
  • 67 C
  • 74 C
  • 80 C
Kok:

Tvåtimmarskok med 100 g lublin från 2014.

Fermentering:

Vid varierande källartemperatur med
  • några gram Safbrew F2
  • bottensatserna ur diverse kommersiella lambikar
Bedömning 2023-03-22:

Ganska exakt ett år sedan bryggningen är det dags för ett första smakprov. Blandningen av p-geuze 10 närmar sig och denna är potentiellt en kandidat.

Här finns en väldigt trevlig fruktig arom som jag känner igen från någonstans men inte riktigt kan placera. Men det kommer inte från mina tidigare p-lambikar i alla fall skulle jag säga. Och inte från kommersiella lambikar heller. Möjligen från någon annan kommersiell suröl? Nåväl gott är det i alla fall.

Syran är ganska måttlig, men ändå tillräcklig med lite marginal för att utvecklas ytterligare. Beska från humlen är ganska tydlig, men ej påträngande. Den funkar definitivt i en p-geuze, men jag funderar ändå på att den är för god för att inte flaskas som en ren lambik. Det beror lite på hur mina andra lambikar smakar också, jag har lite av ett lyxproblem att jag har mer lambik än jag hinner paketera.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar