måndag 15 maj 2023

Bryggsäsongen 2023/2024

 

Ere nån som har nån plan, eller?

Vips så var ännu en bryggsäsong över, och det är rätt skönt när alla prylar har åkt ner i källaren för ett halvår sådär. Ofta brukar jag så här års ha ganska klara planer för vad jag ska brygga nästa säsong, men så var inte fallet i år. Lite lösa tankar fanns, men jag fick verkligen ta en rejäl funderare. Och efter jag har tänkt färdigt finns det ändå lite utrymme kvar för infall, i synnerhet vårens bryggningar. För precis som de senaste åren blir det en bryggningsperiod per årstid (förutom sommaren). Varje period innebär två bryggningar med samma jäst, först en svagare och därpå en starkare.

Höst

Här är det redan spikat att det blir brittiskt med West Yorkshire-jästen. Tidigare säsonger har jag bryggt brittiskt under vintern, men i år vill jag ha klart min vintervärmare till vintern, och då får det bli bryggning under november. Den starkare varianten blir alltså min återkommande vintervärmare, medan den svagare varianten fortfarande är en öppen historia. Bitter? Mild? Annat?

Vinter

Här lutar det åt att det blir tysk lager igen. Jag var inte helt nöjd med min Storkotbüsser, så jag funderar på ett nytt och aningen alkoholsvagare försök på en mittelfrüh-bonanza. Kanske en imperial pilsner på 7-8 %. Vad gäller den svagare varianten är jag också lite öppen, men det lutar åt något lite halvmörkt typ märzen. Vi får se.

Vår

Här är det helt öppet. Det vore väl läge för belgiskt igen. Men kanske är det dags för veteöl? Det var ett tag sedan. Jag blev lite sugen på ljus weizenbock efter att ha påmints om hur bra Ayingers variant är. Vad gäller den svagare varianten kanske en normalstark weizen med modern humle kunde sitta fint. Jag har ju gott om tid att fundera vidare.

P-lambik:

Något som är helt säkert är att det blir två p-lambikbryggningar; en på hösten och en på våren. För att få plats med höstens sats kommer jag behöva använda drygt 10 liter av någon befintlig lambik. Det lutar mot att jag kommer torrhumla med riwaka i detta syfte. Före vårens bryggning kommer jag förstås blanda en ny p-geuze.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar