söndag 25 oktober 2020

Pseudolambik #39

 


Vi drar officiellt i gång bryggsäsongen 2020/2021 med en vanlig sketen pseudolambik. Denna gång har jag inga tomma kärl att jäsa hela satsen i, så jag blev nödd och tvungen att använda två 11-liters Better Bottle som påpassligt hade blivit lediga efter ciderjäsningen

Detta är ett utmärkt tillfälle att parallelljäsa med bottensatserna från olika kommersiella lambikar. Då jag hade en 375:a Tilquin Gueuze kvar, och den ånyo kommer till Systembolaget i början i november blir det ett utmärkt alternativt att prova mot 3 Fonteinen Oude Geuze som ständigt finns på hyllorna. I övrigt kom jag på ett bra användningsområde för min MJ-ciderjäst som jag i ett svagt ögonblick råkade köpa.

Data:

  • Volym 24 l
  • OG 1046
Extrakt:
  • 4 kg pilsnermalt
  • 2 kg krossat vete
Grumlig mäskning, erhållna temperaturer
  • 42 C
  • 55 C
  • 65 C
  • 74 C
  • 81 C
Humle:

Två timmars kok med oxiderad humle från 2014.

Mikroorganismer:

Jäsning vid varierande källartemperatur med
  • några gram Mangrove Jack's M02
  • bottensatser från
    • 2 Tilquin Geuze-flaskor i delsats A
    • 2 Drie Fonteinen Oud Geuze-flaskor i delsats B
Bedömning 2022-01-08:

Jag har verkligen blivit slapp med att provsmaka mina p-lambikar på sistone. Lite beror det nog på ett viss tappat intresse. Men nu ska jag försöka komma i kapp, och vi börjar med den här som jag alltså bryggde för över ett år sedan.

Delsats A har utvecklat en fin fruktighet med en lätt ton av honung och lite höstlöv. Delsats B har liknande toner, men tyvärr också lite märkliga bränt gummi-fenoler. Detta har jag aldrig känt i några 3F-lambikar, däremot hos Cantillon på låga nivåer. Förhoppningsvis kan det dämpas, men jag är rätt sugen på att tappa upp dessa till våren.

Något som sitter som ett smäck är syran; markant men inte påträngande. Den är något högre i verison B, men det är på marginalen. Utan den där gummitonen i B hade det varit topp notch, nu får vi avvakta och se.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar