söndag 6 januari 2019

Pseudolambik #34



Tidigare har jag alltid bryggt öl på nyårsdagen, och de senaste åren har det blivit en pseudolambik. Detta år har jag dock varit på en långresa över jul och nyår så först nu blev det dags. Det blir inga nyheter denna gång, utan jag trampar på i invanda hjulspår.

Data:
  • Volym 23 l
  • OG 1,050
  • SRM ~4
  • IBU 20-30 (högst osäkert)
Extraktgivare:
  • 4 kg pilsnermalt
  • 2 kg krossat vete
Grumlig mäskning, erhållna temperaturer:
  • 45 C
  • 53 C
  • 64 C
  • 72 C
  • 80 C
Humle:

100 g sex år gammal lågalfahumle, total koktid tre timmar.

Mikroorganismer:

Jäsning i varierande klädkammartemperatur med
  • bottensatsen från sats 31
  • några gram Safbrew T-58
Provsmakning 2019-12-27:

I samband med blandning av geuze #7 så blir det en försenad provsmakning då denna är en tänkbar kandidat.

Den är lik mina tidigare, men ändå är det något som är annorlunda. Det finns en citrusaktig fräschör, och en mineralig ton. Beskan är inte heller lika hög som för några av mina senaste satser med gammal humle. Jag tror att humlen denna gång var helt rätt i sin oxidering. Det blir absolut ett bidrag i geuzen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar