måndag 16 maj 2016

Fruktpseudolambik - Björnbärs


Björn bärs.

Björnbär är knepiga att plocka. De har en ganska kort period där de har mognat ordentligt och smakar bra. Flera år har jag varit med om att se ett bestånd just ha mognat för att ha helt förtvinat en vecka senare. Tack vare en kompis som lyckades pricka in rätt helg på sin sommarstuga kom jag ändå över ett knappt kilo förra sensommaren. Vi gör ett litet försök för att se hur det fungerar i en lambik.

Data:
  • Volym 5 l
  • OG 1048
  • FG 1006
  • Abv 5,5 %
  • pH 3,05
Blandning:
  • 5 l av sats 20
  • 0,8 kg björnbär
  • 30 g bitsocker
Bedömning 2016-06-01:

Efter årets hittills varmaste dag är en fruktsuris den perfekta biran att belöna sig med. Färgen är överraskande ljus med en djupröd nyans. Aromen är intensivt bärig, med lite toner av australiensisk shiraz. Grundölet kommer igenom ganska fint med lite cideraktiga toner och stall. Avslutningen är torr med en bra syra.

Detta var mycket gott, vilket är både bra och dåligt. Det som är bra är att jag har fem flaskor kvar att njuta av. Det som är dåligt är att jag kommer känna press på att ge mig ut och riva mig blodig på björnbärssnår under sensommaren. I synnerhet som jag tror att lite större andel björnbär kommer göra susen.

2 kommentarer:

  1. Bitsocker? Är det för kolsyra?/Mattias

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jamen. Jag tycker en mockabit till 375 ml öl ger en bra initial kolsyrenivå med marginal för fortsatt långsam jäsning av långa sockerarter.

      Radera