söndag 29 december 2013

Pseudolambik - sats #11



Efter första provsmakningen av sats 3 trodde jag aldrig att jag skulle göra det igen. Att jäsa pseudolambik i en vanlig jäshink alltså. Men då den till slut ändå blev såpass bra så ger jag mig på det en andra gång, delvis för att se om det var ren tur vid första försöket eller om det systematiskt går att göra en bra pseudolambik med lite högre nivå av ättiksyra som man kan blanda med för att få lite större komplexitet.
Halvsunkig jäshink redo att mottaga lambikvört.

Jag valde dock att göra det enkelt för mig, och avstå från krångliga mäskscheman. I stället blev det bara vanlig malt plus lite havregryn, och en helt vanlig infusionsmäskning (vid extra hög temperatur förstås). Mikroorganismerna kommer jag (utöver Safbrew F2) tillföra genom att hysta i samtliga slattar från alla suröl jag dricker den närmaste framtiden.

Extraktgivare:
  • 5 kg pilsnermalt
  • 2 kg vetemalt
  • 500 g havregryn
Infusionsmäskning vid 71 C i en timma.

Humle och övriga tillsatser:
  • 50 g saaz i 80 minuter
  • 5 g kalciumsulfat i 20 minuter
Total koktid 90 minuter.

Mikroorganismer:
  • 3 g Safbrew F2
  • bottensatser från diverse suröl.
Data:
  • Satsstorlek 25 l
  • OG 1060
  • IBU ~15
  • SRM ~4
Provsmakning (8/6 2014):

I samband med att jag bestämde mig att föra över satsen på diverse mindre glaskärl passade jag på att smaka, och ej heller denna gång har det blivit någon ättiksyrabomb. En lätt vinägerton kan anas, men inte på något störande sätt. Tio liter fick därför hamna på lite nyplockade fläderblommor, resten på fem- och tioliters glasdamejeanner för senare bruk.

2 kommentarer:

  1. Hej rostar du havregrynet innan eller gör du något annat? Mvh stefan

    SvaraRadera