torsdag 26 december 2013

Pseudolambik - sats #10



Det har gått åt mycket lambik på sistone till att göra geuze och för att sätta diverse fruktlambik. Jag vill gärna återanvända bottensatserna från lyckade satser, så därför blev det till att brygga två lambikar på raken över julledigheten. Denna sats kommer jag sannolikt att använda under sensommaren för att sätta någon ny fruktlambik på färska plockade bär.

Extraktgivare:
  • 5 kg pilsnermalt
  • 2 kg krossat vete
  • 200 g maltodextrin
Grumlig mäskning, erhållna temperaturer:
  • 46 C
  • 54 C
  • 66 C
  • 73 C
  • 78 C
Humle och andra tillsatser:
  • 50 g Saaz i 60 minuter
  • 3 g kalciumsulfat i 15 minuter
Total koktid 2 timmar.

Mikroorganismer:
  • 3 g Safbrew F2
  • Bottensatsen från sats 5
Jäsning vid klädkammartemperatur under en längre tid.

Bottensats 5 väntar ivrigt på fräsch lambikvört.
Data:
  • Satsvolym 30 l
  • OG 1050
  • IBU ~10
  • SRM ~3
Bedömning 2014-04-14:

Precis som sats 9 har denna en tydlig äpplighet som jag inte har känt tidigare, men samtidigt har jag nog inte provat mina andra p-lambikar efter så kort tid tidigare. Den har förhållandevis bra syra redan i alla fall.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar