söndag 20 oktober 2024

Brygd #218: Stenstark 9

 

En stabil 9:a.


Innan de för några år sedan lanserade sin trippel gjorde Rochefort länge enbart tre öl: 6, 8 och 10. Dessa siffror anger vörtstyrka i belgiska vörtgrader, vilket motsvarar SG 1,060, 1,080 respektive 1,100. Det är långt i från alltid jag tycker att det starkare ölet i ett bryggeris produktportfölj är det bästa, men för Rochefort är så fallet.

Dock funderar jag ibland vad jag skulle tycka om Rochefort 9. Det lär jag aldrig få veta, men jag kan ju brygga en variant själv. Notera ordvalet variant. Det här är lång ifrån något klonliknande, då jag exempelvis skippar koriandern.

Jag hade först tänkt använda den mörkaste produkten från CandySyrup. Men sedan insåg jag att jag har ett kilo supermörkt kandisocker som jag köpte just innan jag upptäckte (och kunde köpa) ovan nämnda siraper. Jag har länge tänkt att testa den, och Brasse-gänget testade den faktiskt i en Faro med bra resultat.

Data:

  • Volym 20 l
  • OG 1,090
  • FG 1,0XX
  • ABV XX,X %
  • SRM 30
  • IBU 20
Mäskning:
  • 7 kg pilsnermalt
  • 300 g Special B
  • 500 g krossat vete
  • 1/2 tsk kalciumsulfat
  • 1/2 tsk kalciumklorid
  • 1/2 tsk mjölksyra
Infusionsmäskning vid 66 C i en timma.

Kok:
  • 500 g mörkt kandisocker i 80 minuter
  • 10 g magnum i 80 minuter
  • 20 g hallertauer mittelfrüh i 20 minuter
  • 30 g hallertauer mittelfrüh i 20 minuter
Total koktid 90 minuter.

Jäsning:

Med Wyeast 1762 (hela jästkakan från Stenstark blond)
  • vid XX C i X dagar
  • vid XX C i X dagar
Övrigt:

Kolsyrejäsning på flaska med strösocker, 7 g/l.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar