torsdag 7 april 2016

Sladik



Senast jag torrhumlade en lambik med tjeckisk humle gick det väl sådär. Men den relativt nya sorten sladek har jag lite större förhoppningar på, och det ska inte finnas någon kazakisk vildhumle i dess stamträd vad jag känner till. Det luktade i alla fall gott från påsen så vi hoppas att det blir lika gott i glaset.

Data:
  • Volym 12 l
  • OG 1053
  • FG 1010
  • Abv 5,7 %
  • pH 3,19
Blandning:
  • 11 l sats 18
  • 2 l sats 6
  • 100 g sladek
  • 72 g bitsocker
Bedömning 2016-04-16:

Jag visste inte riktigt vad jag skulle vänta mig här, men resultatet är ett väldigt snyggt suröl med en diskret gräsig och örtig humlearom  som integreras väl med lambiken. Så väl att det är högst tveksamt att jag skulle ha gissat på att ölet var torrhumlat om jag inte hade vetat om det. En viss beska kan skönjas, men inte så att den krockar med den ganska distinkta syran. Det hela påminner faktiskt en smula om Iris även om grundölet givetvis inte är helt i paritet med Cantillon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar