måndag 11 augusti 2014

Bryggsäsongen 2014/2015



Under sommaren ligger jag normalt lågt med bryggningen, och det blir oftast bara någon enstaka bryggning såsom ett samarbetsprojekt eller en extrainsatt pseudolambikbryggning. Det främsta skälet är att jag är mer upptagen med annat under denna tid, samt att det faktiskt är skönt med ett litet uppehåll. Vidare så går vörtkylningen mycket långsammare under sommaren, vilket jag ser som en klar nackdel.

Men nu när sommaren börjar gå mot sitt slut är det dags att blicka framåt mot höstens, vinterns och vårens bryggaktiviteter. Som tidigare har jag lagt upp planer för hela säsongen, och som vanligt finns det stor chans att jag ändrar något. Men nedan följer i alla fall det preliminära schemat, med engelskt, tyskt, nyzeeländskt och framförallt belgiskt inklusive en hel del p-lambikar.

Oktober:

I oktober blir det engelskt, troligtvis med Yorkshire-jästen som vann utvärderingen av engelska jäststammar nyligen. Det som ska bryggas är
  • Vintervärmare, en gammal personlig favorit.
  • Brunöl, en lite ljusare och mildare version av min gamla brunporter. Sannolikt blir detta mitt bidrag till Amylases Vinterölsträff.
Dessutom blir det en p-lambik, och förmodligen gör jag ett nytt försök att odla upp lokal mikroflora.

December:

I december blir det belgiskt, eventuellt med Achouffe-jästen, och på schemat står
  • Belgisk svag/enkel/singel, lite i stil med Taras Boulba.
  • Tripel, ett försök att återupprepa den senaste succén, dock med pilsnermalt denna gång.
Dessutom blir det en eller två p-lambikar för att fylla på lagren efter flasktappningning av ny pseudo-geuze.

Februari:

Här tänkte jag åter utnyttja vinterkylan för att brygga tyskt, och denna gång lageröl i form av
Dessutom blir det en p-lambik.

April:

Att odla upp Fantôme-jäst blev ju väldigt lyckat sist, så vi gör ett nytt försök med
  • Lill-spöket, en lite svagare variant på 3-4 %.
  • Stor-spöket, en lite starkare variant på 6-7 %.
Dessutom blir det en p-lambik.

Maj:

Eventuellt brygger jag en single hop-öl på någon lämplig ny humlesort, och troligen blir det den nyzeeländska sorten kohatu. Men dyker det upp någon ny spännande sort tills dess kanske jag hugger den i stället. Dessutom blir det nog ytterligare något öl med nyzeeländsk humle. Eventuellt förlägger jag bryggningen till mars i stället.

1 kommentar: