torsdag 26 april 2012

Fabrikörns bidrag till SM 2012


Inför förra årets SM vågade jag mig på en liten gissning om hur det skulle gå för mina bidrag. Jag var aningen för optimistisk visade det sig, och det öl som faktiskt vann medalj var det jag trodde minst på. Men hursom, en aningen försiktigare prognos kring årets bidrag följer nedan.

Dubbelbock:

Förra årets bidrag hade jag rätt höga förhoppningar på, men det landade på endast hyfsat betyg till slut. Det är nog enda gången som jag har känt mig klart skeptisk till en domarbedömning av ett av mina öl. Det gäller främst anmärkningen om DMS-toner. Jag har frågat flera andra rutinerade bedömare - inklusive öldomare - om detta och ingen har kunnat detektera någon DMS. Eftersom ingen har kunnat detta - samt att endast en domare kommenterade om DMS - utgår jag ifrån att han antingen var ute och cyklade eller var extremt DMS-känslig. Årets dubbelbock känns minst lika bra som fjolårets så jag hoppas ändå på minst 35 p.

Tripel:

I efterhand ångrar jag att jag använde pale ale- istället för pilsnermalt, ty den här tripeln blev lite väl maltig och mörk för min del. Men samtidigt så ser jag att den ändå passar in väl i SHBF:s typdefinition och eftersom den såvitt jag kan känna saknar uppenbara felsmaker så hoppas jag på minst 35 p. Det enda problemet som jag kan se är att den har aningen för mycket humlearom för att vara helt stiltypisk.

Dubbel:

Här har jag ungefär samma tankar som för tripeln; jag hade gärna sett en annan färg (lite mörkare denna gång) men enda stilriktighetsbrottet som jag själv kan känna är just humlearomerna som kanske är lite för framträdande.

Säsongsöl:

Detta är nog det mest svårbedömda av mina bidrag. Å ena sidan är den uppenbart ej typriktig med avseende på utjäsningen, där FG endast kom ner till 1012 och den övre gränsen är 1008. Jag har svårt att tro att detta kommer passera domarna obemärkt. Å andra sidan är den fantastiskt god, vilket alla som har provat den har intygat. Jag gissar därför någonstans i intervallet 30-40 p.

Drakens & Fabrikörns kornvin:

Denna är nog den mer stiltypiska av mina egna bidrag, och jag kan inte se att den har några uppenbara felsmaker heller. Vi tänker tävla med den under fyra år i rad, men jag tror den kan ha goda chanser redan i år. Den har ju trots allt över ett halvår på nacken. Jag tippar på minst 35 poäng även här.

Så blir det några medaljer i år? Med tanke på att det i år har anmälts 481 öl - vilket ska jämföras med förra rekordåret 2010 då 371 öl anmäldes - så har konkurrensen ökat markant. Det blir alltså i snitt 44 öl för de 11 olika huvudklasserna. Bara i klassen "Saison" var det hela 11 öl registrerade, så i motsvarande huvudklass "Franska och Belgiska öl" så lär det vara extra hård konkurrens. Kanske har jag bäst chans med min dubbelbock i klassen "Mörka lager" där det nog är lite färre öl inlämnade. Det vara "bara" 3 dubbelbockar anmälda.

1 kommentar: