måndag 8 juli 2024

Pseudolambik #48

 


Vid förra p-lambikbryggningen berättade jag om problemen med mina senaste lambikar. Efetrsom jag känt mig tvungen att hälla ut 40-50 liter så finns det ett behov av att fylla på med mer lambik. Därför blir det en extra p-lambik under årets första och regniga semesterdag. För att undvika problemen med gummi-fenoler så passade jag på att köpa några påsar Lalvin EC-1118 som jag kan använda såväl nu som vid kommande flasktappningar och bryggningar.

Data:

  • Volym 23 l
  • OG 1,055
Mäskning:

Grumlig mäskning, erhållna temperaturer:
  • 43 C
  • 52 C
  • 64 C
  • 76 C
  • 82 C
Kok:

Två timmar med 50 g humle som torkats och oxiderats sedan mars 2017.

Fermentering:

Vi varierande källartemperatur med
  • några gram Lalvin EC-1118,
  • bottensatserna ur Tilquin Geuze-flaskor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar