tisdag 18 juni 2024

Bryggsäsongen 2024/2025

 


Jag brukar se Amylases Sommarölsträff som en slags avslutningsfest för bryggningssäsongen. Visserligen gjordes den senaste bryggningen i början av april, men det har ändå varit provsmakningar, SM och annat sedan dess.

Men nu är det dags att blicka fram emot nästa säsong. Och jag hade redan tidigare gjort ett utkast till en plan som jag nu fyller ut med mer detaljer. Trots det finns det ändå lite val kvar att göra vilket jag inte alls har något emot.

Som vanligt blir det en dubbelbryggning per årstid, förutom på sommaren. Eventuellt kommer jag göra en lambikbryggning under sommaren, jag återkommer i så fall om det. En lambikbryggning vardera vår/höst kommer det också bli. Och därutöver förstås en p-geuze och lite andra lambiksläpp. Kanske kommer jag återuppta bärplockandet i sommar, vi får se.

Höst:

Här blir det belgiskt med Rochefort-jästen:

  • Stenstark blondin
  • Stenstark 9
Den förstnämnda blir en vanlig blond på c:a 6 %. Den sistnämnda blir en något svagare variant av Rochefort 10, här med OG 1,090 i stället.

Vinter:

Här vacklar jag lite grand mellan engelsk eller tyskt överjäst. Det lutar kanske mot det sistnämnda med
två altbier-varianter:
  • Gammelöl?
  • Dubbelsticka?
Vår:

Här blir det förmodligen belgiskt igen, med amerikankt som reservplan. Frågan är bara vilken jäst? Oavsett blir det nog följande:
  • Något ljust och relativt svagt.
  • Något starkt men ej mörkt Kanske något i stil med Chouffe Houblon?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar