söndag 3 december 2023

Pseudolambik #46

 


Inför bryggningen av höstens p-lambik hade jag för avsikt att tömma en 23-liters Better Bottle för att spara hälften i mindre kärl och göra en torrhumlad version på resten med riwaka. Men jag blev i stället sugen på att göra ett nytt försök med "parallella bottensatser". Senaste försöket föll inte väl ut, men jag funderar på om MJ-jästen kan ha varit problemet. Jag hoppas det blir bättre med kolsyrejästen F2. Åter fanns Allagash Resurgam att tillgå, och i stället för 3 Fonteinen körde jag med Tilquin Geuze som är fantastisk just nu.

Data:

  • Volym 24 l
  • OG 1,055
Mäskning:
  • 4 kg pilsnermalt
  • 2 kg krossat vete
Grumlig mäskning, erhållna temperaturer:
  • 46 C
  • 52 C
  • 68 C
  • 76 C
  • 83 C
Kok:

Knappt två timmars kok med 50 g gammal, oxiderad humle.

Fermentering:

Vid varierande källartemperatur med några gram Safbrew F2 och bottensatser från
  • Tilquin Geuze i delsats A
  • Allagash Resurgam i delsats B
Bedömning 2024-04-31:

I samband med påskens olika lambik-projekt passade jag på att provsmaka dessa, och det var tyvärr en stor besvikelse. De hade inte jäst ordentligt, och inte heller surat till sig. Dessutom hade de en rälig bränt gummi-ton. Precis som senaste försöket alltså. Vi får se vart detta tar vägen, men jag har inga större förhoppningar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar