måndag 1 november 2021

Pseudolambik #42

 

Ursäkta, hur löd frågan igen?

Denna gång blir det en ny delad sats med bottensatser från två olika producenter. Dels den gamla trotjänaren 3 Fonteinen som alltid finns på Systembolaget. Men nyligen dök Allagash Resurgam upp till min stora förtjusning, ett öl som jag lyckades trejda mig till medelst en Cantillon Blåbär. Den var inte riktigt lika god som jag minns den, men det blir ändå intressant att jämföra dessa två delsatser mot varandra.

Data:

  • Volym 22 l
  • OG 1,050
Mäskning:
  • 4 kg pilsnermalt
  • 2 kg krossat vete (Kungsörnen)
Grumlig mäskning, erhållna temperaturer:
  • 43 C
  • 54 C
  • 66 C
  • 75 C
  • 80 C
Kok:

Ett tvåtimmarskok med 100 g lublin från 2014.

Fermentering:

I varierande källartemperatur med några gram Mangrove Jack M02 och
  • bottensatser från 3 Fonteinen Oude Geuze i delsats A
  • bottensatser från Allagash Coolship Resurgam i delsats B
Provsmakning 2022-08-13:

En av sommarens sista varma dagar är jag förvisad till källaren för att tvätta mina reskläder, och passar då på att slinka in och ta två små smakprov. Dessa förpassas sedan till kylskåpet, där de efter några timmars kylning tas fram för provsmakning och svalka. Delsats B är aningen disig, medan A är helt klar.

Båda varianterna dras med de här brända gummi-fenolerna som jag tidigare kände i min 3F-variant av #39. Och som jag ibland har känt i Cantillons unga produkter. Tyvärr är jag inte helt säker på att de kommer försvinna, men jag kommer nog tappa upp dem på flaska tidigast nästa vår. Så vi får se.

I övrigt har de båda en ganska uppfriskande fruktighet, med lite multna toner i version A. Version B har lite komplexa toner som jag inte riktigt kan sätta ord på, men som jag nog gillar mer än version A. Version B har dessutom en tydligare beska, vilket är lite förvånande då de har samma vört. Men jag gissar att det kan ha ett samband med disigheten.

Båda har en tydlig men ej påträngande syra. Om den där fenoligheten kan lägga sig blir det här nog två riktigt trevliga öl.

Provsmakning 2024-03-30:

Jag provade även för ett drygt halvårs sedan, och då var tyvärr problemen kvar, om än på en aningen lägre nivå. Jag bestämde mig för att ge det år till, men nu behövde jag plötsligt jäskärlen, och bestämde mig för att det var dags att antingen flasktappa eller vaska. Efter ännu en provsmakning så insåg jag att problemet förmodligen inte kommer försvinna, och det fick bli vasken tyvärr.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar