måndag 8 augusti 2016

Vad kostar hembrygd öl?




Semestertiderna börjar lida mot sitt slut och jag tänkte värma upp inför en intensiv hembryggningshöst med ett lite halvseriöst inlägg. En tämligen meningslös fråga som dyker upp ibland är den om kostnaden per liter hembrygd. Meningslösheten har flera sidor men framför allt på grund av att det inte går att räkna ut på ett vettigt och entydig sätt. Men låt oss ändå göra ett försök.

Råvaror och förbrukningsmaterial

När jag bjuder vänner och bekanta samt deras dito på mina hembrygder i olika sammanhang händer det att frågan kommer upp. Jag brukar då ge en grov skattning av råvarukostnaderna baserat på något ipaliknande. För en 20-literssats (vilket jag betraktar som standard) behöver man malt för ungefär 100 kr och humle för sådär 200 kr. Därtill behöver man jäst, vilket kan sprida en hel del beroende på om man är jästmängdstaliban eller ej, om man kör med torr eller flytande jäst samt om man återanvänder jäst eller ej. Jag väljer en ganska konservativ skattning på 50 kr. Slutligen lägger jag till ytterligare 50 kr för diverse annat såsom vatten, salter, rengörings- och desinficeringsmedel, klarningsmedel, kapsyler, koldioxid och 4 kWh för värmning av vatten och vörtkok. Mellan tummen och pekfingret hamnar vi således på 20 kr/l.

Utrustning

Detta är den knepigaste posten av flera skäl. Dels finns det egentligen ingen övre gräns för hur mycket pengar man kan spendera på bryggutrustning. Dock är min erfarenhet att det inte finns något samband mellan hur dyr bryggutrustning man har och hur bra öl man brygger. Mitt intryck är i stället att dyr utrustning är något man köper av bekvämlighetsskäl, eller helt enkelt för sin egen skull. Utgående från mitt eget basala bryggverk skattar jag något optimistiskt totalinvesteringskostnaden till 2 lakan. Vad gäller avskrivningstakten sätter jag den något pessimistiskt till 100 bryggningar och då landar vi på blygsamma 20 kr per bryggning vilket ju är fösumbart jämfört med förra posten. Man får nog vara en rejäl prylfetischist för att utrustningen ska bli en signifikant faktor, vilket enligt mitt intryck många hembryggare visserligen är.

Arbetstid

Detta är en ganska enkel post att räkna ut. Bryggning plus flasktappning tar cirka åtta timmar i anspråk för en person, en arbetsdag alltså. De flesta har en inkomst på minst ett papp per dag efter skatt och därmed inser vi att denna kostnad är den överlägset största, även om dominansen avtar med större satser. Om vi nu ska räkna med den alls. Trots allt är ju hembryggning en hobby, och även om jag personligen tycker själva bryggdagen är föga spännande så brygger jag som helhet för att det är kul och stimulerande. Och som hobby betraktat är den knappast särskilt dyr med den trevliga bonusen man får dricka öl precis (nåja, eller ungefär) som man vill ha den.

2 kommentarer:

  1. Tycker frågan är formulerad i brist på insikt att det just är en hobby.
    Värdet av en hobby är glädje och livskvalitet som är svårt att sätta en kostnad på.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, precis så, frågan är felställd egentligen. Råvarukostnaden kan ju vara intressant dock, exempelvis om man ska brygga öl till en kompis för en fest eller så.

      Radera