fredag 1 januari 2010

Brygd #56: NZ Strong Ale


Nummer tre i NZ-serien är en strong ale av amerikansk typ. Med denna fick jag hedersomnämnande i SM 2009. Nedanstående recept är dock något modifierat, lite grand för att jag ville göra slut på lite malt som jag hade liggande (typ 1/2 kg special B). Receptet för en sats om 22 liter var som följer:

Data:
  • Satsstorlek 22 l
  • OG 1073
  • FG 1017
  • BU 73
  • SRM 23 (rödbrun)
  • Abv 7,4 %
Malt & extraktgivare:
  • 5 kg pale ale-malt
  • 1 kg bärnstensmalt
  • 750 g havreflingor
  • 500 g special B-malt
  • 200 g ljus chokladmalt
Infusionsmäskning vid 66 C i en timma, vid slutet hade temperaturen sjunkit till 65 C.

Humle:
  • 20 g pacific gem, FWH
  • 30 g riwaka, 30 minuter
  • 20 g pacific gem, 30 minuter
  • 30 g riwaka, 5 minuter
  • 10 g pacific gem, 5 minuter
  • 40 g riwaka, torrhumling
Total koktid 90 minuter.

Jäst:
Jäsning med Safale US-05 i 10 dagar vid 19-20 C.

Övrigt:

Kolsyresättning med druvsocker, 4 g/l

Kommentar:

Som kanske har märkts är jag ganska kritisk till mina egna öl (rättvist eller ej må vara osagt) men nu ska jag göra ett undantag; detta öl är fantastiskt gott. Underbar mix av karamellighet och lätta brända toner, samt fräscha humletoner och en perfekt markerad och lång efterbeska. Till och med snäppet bättre än förra gången. Gillade ni Snowblind Strong Ale kommer ni gilla det här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar