söndag 5 juni 2022

Ekfatet Brasse - nionde fyllningen

 


Årets Brasse-fyllning lyckades prickas in på en av de få fina dagarna under försommaren. Till skillnad från förra året så är jag lite mer på tå med ett att skriva ett blogginlägg redan dagen efter. Därför finns det inga riktiga provsmakningar än, utan det får jag återkomma till.

Fyllning:

Här var jag verkligen inte på tårna, utan det var en några veckor efter att jag hade tappat upp Storfot och äntligen ställt ner alla grejorna i källaren som jag insåg att det var min tur att brygga 20 liter i år. Jag var verkligen osugen på att dra upp alla grejorna och dra igång en full bryggning, så jag försökte pitcha idén att någon av de kommersiella bryggarna i gänget kunde brygga 100 l vört.

Dock fick jag inget gehör för detta. Så till slut valde jag att köpa 1,5 kg maltextrakt och 1 kg maltodextrin. Detta kokades utan humle med 10 l vatten, vilket sedan kyldes och hälldes i en jäshink tillsammans med ytterligare 10 l vatten samt några gram Safbrw F2. Enkelt och snabbt, och förmodligen inte avsevärt sämre vört än från en helmaltsbryggning. Dessutom har jag tidigare år kört med såväl grumlig mäskning som oxiderad humle, och jag gav dessutom bort 100 g oxiderad humle till en av de andra bryggningarna. I övrigt vet jag som vanligt inte så mycket om de övriga 90 liter som bryggdes.

Tömning:

I år blev faktiskt hela fyra produkter, med ungefärlig volym inom parantes

  • ren (32 l)
  • maskrosblommor (15 l)
  • aroniabär (30 l)
  • mörkt kandisocker (18 l)
Aroniabären tillsattes i samband med tömningen och behöver således dra 2-3 månader innan den delen kan flasktappas. Versionen med maskrosblommor fick dra i några dagar. Den smakade uppriktigt sagt inte så mycket av blommorna. Inte mig emot egentligen, men det var väl en kombination av för lite blommor och för kort kontakttid.

Kandisockerversionen blandades i ett trycksatt fat som ska stå kallt, kolsyras och serveras på Amylases Sommarölsträff nästa helg. Det är vår tolkning av Faro, men i stället stället för farinsocker användes alltså mörk kandisocker från bryggeributiken där vi hade ett presentkort att sätta sprätt på efter att ha fått brons på senaste vinterölsträffen.

Bedömning:

Den första att bedömas blev kandisockervarianten som gjorde viss succé på sommarölsträffen och blev trea. Jag var på det stora hela nöjd trots att det hälldes på lite mer öl i fatet än vad som var tänkt. Det var lagom sött med toner av karamell och kola. Väldigt gott, åtminstone i små klunkar.

Den rena korkades upp på midsommarafton och hade inte riktigt fått full kolsyra. Men det var ändå gott med en ganska tydlig men inte påträngande syra, fin fruktighet, samt en lätt ton från fatet. När jag dricker lite äldre årgångar är det tydligt hur fatet bidrar med allt mindre aromer med tiden. I slutet finns en diskret puff av THP tyvärr, men det lär försvinna om några månader.

Maskrosversionen har extremt subtila toner av örtighet från blombladen. Så diskreta att jag ens inte vågar säga med säkerhet att de finns där. Gott är det i alla fall. Någon gång får jag väl prova den parallellt mot den rena versionen.

Slutligen har vi aroniaversionen som det dröjde länge tills vi flasktappade. Mest på grund av lågt engagemang. Nu när jag äntligen provar första flaskan vräker höstregnet ner utanför. Färgen är underbart djupröd, och skummet stort och rosa. Full pott på utseendet. Aromen har tydliga drag av svarta vinbär, med en lite jordig ton. Syran är ganska markant, och där finns också en lätt strävhet. Väldigt gott och där finns en slags murrighet som ändå går ganska väl med årstiden.

2 kommentarer:

  1. Hej
    Jag har en fråga kring Brasse och dess fyllning.. Du nämner i det här inlägget att du hade hoppats på att nån av de kommersiella bryggarna kunde ha fixat 100 liter vört. Jag har för mig att du tidigare skrivit att detta också var något som gjordes inför 7:e fyllningen.

    Jag tyckte, när jag läste inlägget om 7:e fyllningen, att det var ett knepigt beslut eftersom man då i min värld diskvalificerade sig från att fortsätta skörda sm-medaljer med fatets nuvarande blandning (regel 2, Sötvört eller jäst direkt från kommersiella bryggerier är inte tillåtet). Som jag tolkar det så var det kommersiellt bryggd vört i den öl som tog medalj på årets SM?

    Jag tror ju inte det har nån större betydelse hur vörten har producerats i det här fallet, men som vän av ordning undrar man ju om ett oavsiktligt regelbrott kan ha begåtts?

    Kan ju vara så att jag missförstått något kring hur vörten faktiskt bryggdes eller vilken tappning som lämnats in för sm-tävlan, men förtydliga gärna isåfall det.

    Mvh
    F

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var en Braumeister som används för testbatcher som vi utnyttjade, med egen malt och humle. Samma system brygger ju många hembryggare med. Så inget moraliskt tvivelaktigt, men möjligen formellt fel. Vi får väl flytta ut Braumeistern på parkeringsplatsen om vi ska göra om det.

      Radera