söndag 16 september 2018

Kunskapslyftet



När jag surfar runt på olika hembryggningsfora, FB-grupper, bloggar och andra plattformar där hembryggning diskuteras kan jag inte låta bli att slås av något. Och det är - om ni ursäktar uppriktigheten - hur låg kunskapsnivån generellt är. Och vi pratar inte om irrgångar i avancerade mikrobiologiska frågeställningar eller annan överkurs, utan ganska basala felaktigheter och missförstånd kring bryggning.

En förklaring är förstås att det har varit en stor tillströmning av nybörjare på sistone. Men missförstånden frodas även bland hemmabryggare som varit med ett tag. Lättja torde vara en delförklaring också, det är ju faktiskt en smula ansträngande att sätta sig och läsa seriösa källor. Jag får intrycket att de flesta nöjer sig med att skaffa sig (ofta tvivelaktig) kunskap genom att hänga på ovan nämnda slags ställen.

Det är förstås upp till var och en hur mycket man vill fördjupa sig. Somliga nöjer sig kanske med att lära sig hantverket hjälpligt och sedan brygga hyfsad öl för att dricka tillsammans med närmast sörjande. Gott så. Jag tror dock ändå att de flesta skulle få ut mer av sin hobby om man kontinuerligt förkovrade sig. Att det mesta man man pysslar med är roligare om man förstår vad som försiggår är i alla fall min erfarenhet.

Någonstans där jag definitivt skulle vilja se ett kunskapslyft är olika mer eller mindre officiella förmedlare av bryggkunskap men även ölkunskap i största allmänhet. Jag tänker då förstås på olika hembryggarorgansiationer som SHBF och AHA, och organisationer som Svenska Ölfrämjandet m.m. Men jag tänker även på diverse föreläsare, författare, tidskrifter och organisationer som för säg tio år sedan sågs som auktoriteter. De kanske fortfarande betraktas som detta av somliga, men för egen del känns det som att många av dem har blivit frånsprungna av nya aktörer.

Med vågen av nya bryggare och ölintresserade har det även dykt upp nya, ambitiösa kunskapsspridare. Dessa har inte bara nöjt sig med att andäktigt läsa alster från ovan nämnda förmenta auktoriteter. I stället för att bara återge andra i långa visklekskedjor så har man gått till originalkällorna. Man har läst faktisk grundforskning inom bryggteknik eller grävt ner sig i gamla arkiv för att utröna hur ölen egentligen var förut. Vissa utför även själva experimentell forskning.

Exempel på dessa nya aktörer är Martyn Cornell och Ron Pattinson när det gäller brittisk (och även tysk) ölhistoria, Hors Categorie Brewing och Lost Beers när det gäller belgisk och fransk ölhistoria, bloggare som Scott Janish, Braukaiser, Eureka och kanske även Mad Fermentationist när det gäller bryggteknik. Givetvis måste också den fantastiska gruppen Milk The Funk (MTF) nämnas som har gjort ovärderliga bidrag när det gäller brett- och suröl. Även gruppen German Brewing bör nämnas, även om de är lite för dogmatiska och sekteriska för min smak.

En kunskapskälla som har ett behov av uppfräschning är SHBF:s bryggarwiki. Den är i mångt och mycket ett imponerande enmansprojekt, och det mesta av informationen är korrekt. Men det finns en del felaktigheter, exempelvis i artiklarna om jäsning.

Öltypsdefinitionerna känns också i behov av en rejäl uppryckning. Tveksamma färgvärden för flera av ale-klasserna är bara ett exempel. Även klasserna som berör olika typer av öl jästa med Brettanomyces skulle behöva uppdateras med mycket av den nya fakta som har kommit fram bara de senaste 5 åren. Jag vet att framträdande MTF-företrädare började samarbeta med BJCP för att få deras deffar att bättre återspegla kunskapsläget. Jag vet inte exakt vad som kom ut ur detta, men kanske är det något man kan snegla på.

Detta var bara två konkreta exempel på områden där jag tycker ett kunskapslyft vore behövligt. Men egentligen tycker jag det gäller i stort sett alla aktörer i mer eller mindre mån. Själv försöker jag bidra på mitt eget håll här på bloggen, men jag har även börjat gå in och redigera i bryggarwikin inom områden där jag känner att jag har bra koll, exempelvis jäsning.

Lyckligtvis har jag fått jag lite positiva vibbar från exempelvis SHBF:s styrelse de senaste åren att detta är något man vill förbättra. The only way is up.


Tillägg: En dag efter att jag skrev inlägget kom jag ihåg ett annat område med förbättringspotential som jag har funderat på tidigare: öldomarna. Jag tycker det är tydligt att kvaliteten på bedömningarna vid SM har försämrats de senaste åren. Detta är inget konstigt då det har examinerats många nya domare. Kraven på att bli öldomare är inte särdeles högt ställda, och förhoppningsvis kommer de flesta utvecklas med tiden. Men jag tycker samtidigt att SHBF borde försöka främja denna utveckling genom någon slags fortbildning, gärna kompletterat med olika slags nivåer på domare, såsom jag har fattat det finns hos BJCP. Såväl fortbildning som examination/certifiering för olika nivåer finge gärna fokusera mer på blindtestning, exempelvis med hjälp av de "aromkit" som finns.

6 kommentarer:

  1. Många nybörjare är nog en orsak till dålig kunskapsnivå.

    Men den största orsaken är automatiska bryggverk och digitala bryggprogram. Man behöver inte lära sig hantverket längre.

    Vet många bryggare här i mina trakter (hembryggare som proffesionella) som inte har en aning om hur man räknar ut recept från grunden, de har ju aldrig behövt lära sig.

    Dessutom är de populäraste ölstilarna idag så att det inte krävs någon fingertoppskänsla eller kunskap när man skriver recept. Det ska vara mellan 6-9%, grumligt och enbart smaka humle. Vem som helst kan lyckas med det.


    SvaraRadera
    Svar
    1. Bryggprogram kan onekligen ha en fördummande effekt.

      Radera
  2. Först och främst ska man inte glömma en stor faktor i detta: om folk inte tycker som man själv tenderar man tycka att de har fel. För det är svårt för någon att hävda att de sitter på de rätta svaren. Vetenskap bygger ju på att man är villig att revidera sin kunskap och erkänna att man haft fel. Med mycket läsning och. Ryggningfår man en djupare förståelse men då det sker börjar man inse att man har mindre och mindre att hämta på forum och facebook. Därför tror jag de som sitter med mest kunskap helt enkelt är med mindre och mindre och delar med sig. Nybörjare tillkommer ju dock ständigt till forumen. Folk spekulerar hej vilt, sen tar nån fasta på något och tar det för sanning och sprider det vidare som nån självutnämnd profet. Lite som modern politik helt enkelt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, det är verkligen ett Sisyfos-arbete att försöka sprida välgrundade kunskaper i FB-grupper. Det drunknar snabbt i bruset av nonsens och felaktigheter. Däremot hoppas jag på lite uppryckning i mer seriösa sammanhang.

      Radera
  3. skrev du inte nån gång om den där grejen med att om en vet lite i ett ämne, övervärderar man lätt sin kunskap och de som vet mycket i samma ämne undervärderar sin kunskap. vilket i sin tur ger ens benägenhet att dela med sig av den kunskap en sitter på.

    symptomet, vad detnu kan heta. Stimmt?

    SvaraRadera