söndag 6 april 2014

Pseudolambik - sats #13



Jag håller ständigt på att laborera med maltkompositionen i mina p-lambikar för att få den rätta färgen och karaktären med mitt relativt sett korta kok. Det är uteblivna maillard-reaktioner jag är ute efter, och då är det inte karamellmalt man ska använda sig av. Jag har provat en tredjedel vanlig münchnermalt, men det har blivit för ljust. Med en sjättedel aromatisk malt blev det snarare en smula för mörkt. Denna gång testade jag i stället en tredjedel mörk münchnermalt, och det såg faktiskt rätt bra ut när jag tog OG-provet.

Data:
  • Satsstorlek 23 l
  • OG 1050
  • IBU 10
  • SRM 8
Malt och extraktgivare:
  • 2 kg pilsnermalt
  • 2 kg mörk münchnermalt
  • 2 kg krossat vete
Grumlig mäskning, erhållna temperaturer:
  • 47 C
  • 55 C
  • 65 C
  • 72 C
  • 80 C
Humle:
  • 30 g savinjski golding i 90 minuter
Total koktid knappt två timmar.

Mikroorganismer:
  • 3 g Safbrew F2
  • bottensatser ur diverse lambikar
    • Cantillon Gueuze Bio (375 ml)
    • Hanssens Artisanal Oude Geuze (375 ml)
    • Drie Fonteinen Oude Geuze (375 ml)
    • Lindemans Cuvée Rene Geuze (375 ml)
    • Oud Beersel Oude Geuze (375 ml)
    • De Cam Oude Geuze (375 ml)
    • Tilquin Gueuze (375 ml)
    • Drie Fonteinen Armand & Tommy (75 cl)
Jäsning vid klädkammartemperatur under lång tid.

Foto: Tomas Lundqvist.
Övrigt:
  • Vattenjustering med 2 g kalciumsulfat, tillsatt 15 minuter från kokslutet.
Bedömning (25/7 2014):

Ett knappt halvår efter bryggningen, på årets varmaste dag är det dags att ta det första smakprovet. Färgen är vackert djupt bärnstensaktig, aningen mörkare än de flesta kommersiella varianter, men blandad med några av mina ljusare varianter kan det nog bli en väldigt bra färg.

Aromen är fruktig och lite mer komplex än mina tidigare varianter, det är lite svårt att peka ut exakt vad det är som har tillkommit arommässigt. I slutet kommer en lätt alkoholisk ton förvånansvärt nog. Några vetedegstoner går dock lyckligtvis inte att hitta.

Den är torr med en ganska perfekt syra samt en lätt strävhet. Med lite mer brett-funk och med de högre alkoholerna nedbrutna kan den bli riktigt bra.

Bedömning 2016-01-05:

I samband med blandningen av pseudogeuze #3 blev det en provsmakning av denna igen. De högre alkoholerna är nu som bortblåsta. I övrigt har den nog inte ändrat sig så mycket mer än att syran möjligtvis har ökat ett litet snäpp. Den är bärig, jordig och lätt stallig. Och jo, färgen är alldeles för mörk ser man tydligt nu.

FG 1007, pH 3,09.

4 kommentarer:

  1. Hej!

    Tack för bra inlägg om ett spännande område.

    Jag drack dina öl i folketsval på SM i år. Riktigt spännande och goda öl.

    Jag har en liten pod om hembryggning och undrar du skulle kunna tänka dig att vara i ett avsnitt och prata lite detta öl?

    / Mikael

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej på dej, och tack för beröm och förfrågan. Tyvärr är podar inte riktigt mitt favoritforum om man säger så, och jag får därmed be att avböja.

      Radera
    2. Attans. Såg verkligen fram emot att få tala med dig ditt öl i folketsval.

      Jag passar på att fråga en sak. Du nämner i inlägget om grumlig mäskning att man vid steg 2 tillsätter 4,8 liter vatten (20%) vid 100 grader för att gå från 45 till 52 grader. Du skriver att just detta steg leder till lite för hög temperatur. När jag räknar (om jag nu räknat rätt) blir det någonstans mellan 1 – 2 liter istället för 4,8 liter som ger 52 grader. Bör jag sänka mängden vatten och behålla temperaturen, eller skall jag sänka temperaturen med bibehållen vattenmängd?

      Radera
    3. Det är väl vilket som egentligen.

      Radera