torsdag 11 november 2010

Bryggning våren 2011


Någon gång under våren kommer en fullständig stamrenovering äga rum i fastigheten, varvid jag kommer passa på att sätta in såväl nytt badrum som kök. Detta beräknas ta ungefär sex veckor. Under denna period blir det förstås inget bryggande, så nedanstående planering är därför högst preliminär vad avser tidsaspekten.

Januari

Under julledigheten kommer jag brygga fyra öl med nyzeeländsk humle.
  • NZ Extra IPA
  • NZ Barley Wine
  • NZ Strong Ale
  • NZ Imperial Stout
Förmodligen kommer de två första bryggas innan nyår.

Februari

Här blir det tysk överjäst öl.
  • Kotbüsser
  • Altbier
Det förstnämnda är ett ljust överjäst öl med bl.a. honung och melass, som bryggdes någonstans i norra Tyskland under 1800-talet. I samband med Tysklands enande 1871 började renhetslagarna gälla även utanför Bayern, och detta öl dog därmed ut. Nu är det dags att väcka liv i det igen.

Mars

I mars blir det belgiskt.
  • Belgisk IPA (tänk XX Bitter)
  • Quadrupel
Det enda som återstår att bestämma är vilken jäst jag ska använda. Det står just nu mellan Wyeast 1762 (Rochefort) eller Wyeast 3522 (D'Achouffe).

April

Här blir det lagerbryggning
  • Pils
  • Imperial pilsner
Maj

Slutligen blir det lite humlefrossa.
  • Single hop ale - citra
  • Single hop ale - sorachi ace
  • Dubbel-IPA
Dubbel-IPA:n tänkte jag skulle bräcka årets C4 - en humlebomb, och ha minst 500 g humle på 20 liter. De humlesorter jag har tänkt mig är
  • columbus
  • amarillo
  • nelson sauvin
  • pacific gem
  • sorachi ace
Om någon har en åsikt om någon humlesort som absolut borde vara med så får man gärna komma med förslag. Helst ska det vara en sort med alfasyra > 10 %.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar