onsdag 3 november 2010

Brygd #69: Vintervärmare


När man säger "julöl" ger detta lite olika associationer beroende på vem man pratar med. Hos gemene man leder det förmodligen tankarna till en halvmörk och aningen sötare och starkare lager. För många hembryggare verkar dock julöl vara synonymt med ett kryddat öl. Gärna starkt, mörkt och sött, men framförallt kryddat, och helst rejält kryddat.

För mig personligen är kryddor i julöl (likväl som i de flesta öl) helt otänkbart. För att inte riskera göra någon kryddjulölsälskare besviken så valde jag i stället namnet Vintervärmare, vilket är en medvetet tafflig översättning av det engelska begreppet Winter Warmer. Många engelska bryggerier har just en sådan öl i sitt sortiment som man brygger för den mörka årstiden. Variationen är stor, och en del använder just kryddor, men generellt sätt så är det en halvsöt, fyllig, halvmörk till mörk ale med måttlig beska. I Sverige är det främst Young's Winter Warmer vi har fått stifta bekantskap med, men även Fuller's Winter Ale passar in i den här kategorin.

Min egen vintervärmare passar nog inte fullt ut denna mall, men jag tyckte ändå det var en för årstiden passande och ganska neutral benämning på en öl som man lika gärna skulle kunna ha klassat som en ESB.

Data:
  • Satsstorlek 20 l
  • OG 1058
  • FG 1018
  • Abv 5,3 %
  • IBU 35
  • SRM 16 (kopparfärgad)
Malt:
  • 3 kg pale ale-malt
  • 1 kg biskvimalt
  • 500 g havregryn
  • 500 g karamellmalt (SRM 50)
Infusionsmäskning i en timma vid 68 C.

Humle:
  • 40 g east kent golding i 60 minuter
  • 30 g east kent golding i 20 minuter
  • 30 g east kent golding vid kokslutet
Total koktid 90 minuter

Jäsning:
  • Jäsning i 4 dagar vid 20 C med Danstar Windsor
  • Efterjäsning i 4 dagar vid 20 C
Övrigt:
  • Klarning med 1/2 krm Protafloc, tillsatt 20 minuter från kokslutet
  • Kolsyrejäsning på flaska med råsocker, 5 g/l
Bedömning (22/11):

Vackert kopparfärgad med ett lite luftigt lätt skum. Fin karamellig maltarom, med en ganska tydlig och markant blommig och örtig humleton. Det finns också en lite jordig ton med en dragning av trä och tobak, som jag är osäker på kommer från jästen eller humlen. Slutligen finns en lätt sötma som balanseras av en väl avvägd beska med fint häng.

Gott, men jag är lite tveksam till att använda den här jästen igen. Skälet till att jag köpte den var att S-04 var tillfälligt slut på Humlegården när jag lade min beställning.

Fabrikörn vs. Fuller's Winter Ale

Det här var väldigt jämnt. Fuller har en väldigt fin kakig maltighet, som visserligen matchas av vintervärmaren, men den jordiga (jäst?)tonen av kaffe och tobak stör en aning. Fullers har en aningen kantig beska dock som fäller avgörandet till Fabrikörns fördel.

Fabrikörn - Omvärlden 3-6 således.

4 kommentarer:

  1. Låter som en god öl.Kommer den att vara med på vinterölsträffen kanske?

    SvaraRadera
  2. Nej, det blir bara brunportern på vinterölsträffen. Men jag kan givetvis lägga undan en flaska åt dig.

    SvaraRadera
  3. Kons 2010-12-01, Göteborg
    AR: tung kolsyra, rostat kaffe, nästa som Randers Porter som jag drack igår. Kanske en lite mer anstrykning av rund mörk choklad i aromen ekstedts. Lite mer vita vindruvor kommer fram iom upphällandet
    AP: lätt grumlig amber färgad kropp, 2 cm högt fluffigt skum, snabbt försvinnade, beige
    F: toffe caramel, brunt socker, spritig (trots låg alkoholhalt - 5,3%???), lätt portvin, lite platt men ändock stor kropp, lite syrlighet, relativt torrt slut. Tack Fredrik! Denna var mycket bättre än Fullers dito, 3,3 p! (även om 2009 som jag retade var mycket lägre än snittet!!!)

    SvaraRadera