onsdag 1 januari 2020

Pseudolambik #37



Förra året pimplade jag portvin i Porto på nyårsdagen, men i år höll jag mig hemma. Och då blev det åter en klassisk nyårsdagslambik, Och en pizza förstås. Men ingen riddarfilm.

Data:
  • Volym 23 l
  • OG 1050
  • SRM 3
Extraktgivare:
  • 4 kg pilsnermalt
  • 2 kg krossat vete
Grumlig mäskning, erhållna temperaturer:
  • 48 C
  • 54 C
  • 65 C
  • 71 C
  • 77 C
Humle:

Fyra år gammal lublin, kokad i knappt 3 timmar.

Mikroorganismer:

Jäsning i varierande källartemperatur med bottensatsen från sats 28.

Bedömning 2020-10-17:

Jag har blivit allt mer senfärdig med att testa mina lambikar, och här har det alltså tagit mer än 10 månader. Men den som väntar på något gott väntar aldrig för länge sägs det, och det här var sannerligen gott. Fin fruktighet, med toner av röda äpplen och citrusfrukter. En fin kombination av beska och syra som gör det väldigt lättdrucket. På slutet en jordig ton av krita som stör lite, men det verkar va något som är återkommande sedan jag började med oxiderad humle.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar