tisdag 5 januari 2016

Pseudogeuze #3


En gång per år förvandlas Fabrikörn till en sådan här.

Jul- och nyårsaftnar i alla ära, men vintersemesterns höjdpunkt är nog ändå att få skörda frukterna av de senaste årens p-lambikbryggande genom att blanda till en pseudogeuze. Förra året var jag lite oförsiktig och fick med lite för mycket av den ättiksura sats 3, så även om den satsen var med som en potentiell kandidat var jag ändå lite uppmärksam på den. Dessutom kom min nya pH-mätare väl till pass.

Aktuella satser

De p-lambikar som var aktuella listas nedan. För detaljerade beskrivningar av dem, gå in på respektive sats länkade blogginlägg.

Sats 3 hade jag 5 liter kvar av.
Sats 6 hade jag 12 liter kvar av.
Sats 7 hade jag 5 liter kvar av.
Sats 13 hade jag 10 liter kvar av.
Sats 17 hade jag 12 liter kvar av.

Vi en jämförelse så var det slående hur olika de var, även om det fanns en slags gemensam nämnare i form av en äpplig fruktighet, lätt stallighet och en rejäl syra. Just syran är något jag gärna skulle vilja få ned något framöver, även om det går att justera en smula i efterhand, se nedan.

Även utseendemässigt var det tydliga skillnader. Ljusast var sats 3 och 6 som var gyllengula. Mörkast var sats 13 med en närmast kopparröd nyans, kanske inte helt förvånande med 1/3 mörk münchnermalt i maltnotan. Även sats 7 var i mörkaste laget, medan sats 17 hade en perfekt bärnstensfärgad nyans. Det är helt klart motsvarande maltnota som får gälla framledes.

Blandningen:

Jag bestämde mig tidigt för att sats 3 inte skulle kunna bidra på ett bra sätt med sina lite udda aromer, och de kvarvarande resterna av satsen fick till slut träffa reningsverket. Övriga satser kändes gedigna och jag bestämde att de samtliga skulle få bidra med minst 5 liter vardera. Eftersom sats 17 var något av en favorit, så testade jag att ha med betydligt mer av den. Skillnaden blev knappt märkbar, men den slutliga blandningen blev:
  • 7 l av sats 6
  • 5 l av sats 7
  • 5 l av sats 13
  • 12 l av sats 17
  • 25 g kalciumkarbonat
  • 174 g bitsocker
Blandningen fick samma fina färg som sats 17, och smakade väldigt harmoniskt. På grund av den höga syran tillsatte jag lite kalciumkarbonat för att höja pH från sitt väl låga initiala 3,11.

Data:

  • Volym 27 l
  • OG 1054
  • FG 1009
  • Abv 6,0 %
  • pH 3,23
Bedömning 2016-02-24:

Vackert gyllengul och kristallklar med ett kortvarigt vitt skum.

Aromen är mycket cider och röda äpplen, lite grapefrukt och höstlöv samt en allmän fruktighet.

Munkänslan är lätt till medelfyllig, kolsyran är medelhög. Avslutningen är torr med en frisk syra som ändå håller sig på rätt sida staketet. En lätt tanninsträvhet finns där också.

Detta är min bästa p-geuze hittills med #1 strax efter. Riktigt gott, öm än inte fullt i klass med de bästa i genren.

2 kommentarer:

  1. Såg att denna kom tvåa i folkets val klass C på SM. Grattis! Jag siktar på att avnjuta flaskan jag fick med mig på förra provningen kommande långhelg. /H-F

    SvaraRadera