söndag 27 maj 2018

Om kraftbier



För ett tag sedan såg jag en FB-diskussion där någon (låt oss kalla honom K.) skulle besöka Düsseldorf och ville ha tips om ölställen. Det fanns dock en hake; K. ville absolut inte dricka altbier, utan "craft"*. Det är inte första gången jag har stött på det här fenomenet att man enbart vill dricka "craft" vart man än i världen vänder. Ibland uttrycks det i formuleringar som "skönt att det äntligen börjar bryggas craft i Belgien/Tjeckien/Tyskland/England så att man kan åka dit och dricka god öl".

Jag ska vara diplomatisk och konstatera att jag inte delar detta synsätt. Jag har naturligtvis inget emot att ölkulturen breddas i sagda klassiska ölnationer och missunnar inte lokalbefolkningen närproducerad "craft". Däremot är det inget som lockar just mig. Åker jag till Kölsseldorf vill jag i första hand dricka kölsch och altbier. I London dricker jag hellre cask på klassiska (eller moderna för all del) pubar än hänger på Bermondsey beer mile.

Med det sagt så kan det givetvis vara trevligt med variation även på klassiska öldestinationer. Det räckte med en halv dag i Köln för att tröttna på kölsch, och det hade kanske inte suttit fel att bryta av med något välhumlat. Allmänt tycker jag dock att de bryggerier som bäst levererar detta är de med minst ena benet väl förankrat i den lokala ölkulturen. Så är exempelvis den bästa "moderna lagern" jag har druckit Gänstaller RAAD som avnjöts på Café Abseits i Bamberg. Ett öl som Allendale Mosaic är nog det bästa jag har druckit med amerikansk humle som är bryggt på de brittiska öarna. Och det bästa överjästa tyska ölet med amerikansk humle jag har druckit var bryggt av altbierbryggeriet Schumacher.

Oavsett vilket förstår jag som sagt inte att man reser till klassiska öldestinationer för att primärt dricka samma slags öl som man dricker på hemmaplan. Men alla blir saliga på sin fason antar jag.

* Jag gillar egentligen inte benämningen "craft", men kommer använda den (inom citationstecken för att signalera avståndstagande) för att beteckna öl i moderna amerikansk tradition.

6 kommentarer:

  1. På ratebeer kan man tydligt se detta fenomen.
    I exempelvis Prag ligger "Beer Geek Bar" i topp med 97 poäng, ett craft beer-ställe precis som vilket som helst i världen med allt som hör till den nischen.
    Medan "U Zlateho Tygra" och "Jelinkova" ligger långt ner med 70 poäng, trots att detta är riktiga ikoner och några av det mest genuina ölställena som finns.

    SvaraRadera
  2. Just Prag och BeerGeekBar i synnerhet ett lysande exempel på där de har dragit nytta av synergier? Tjeckisk öltradition med nyskapande innovation. Jelinkova representerar för mig just den delen av Tjeckiska öl scenen som är så katastrofalt ointressant då vi talar om 800 varianter på samma öl (Pilsner Urquel). Vill jag ha fen typen av pilsner så håller jag mig till originalet behöver inte prova alla andra som är gjorda för att smaka lika. Beergeeks egna öl Sibeeria och hantverksmästarna Zichovec däremot levererar både Pilsner och IPA som i hästlängder är överlägsna den traditionella tjeckiska lagern / pilsnern. Att vurma för de gamla och i kvalitet ostabila tjeckiska maskinlagern framför att stödja den nya generationen bryggare som Petar Bednar. Handlar mer om romantiksk föreställning om att ”det var bättre förr” än en vilja att se att det går att göra så mycket bättre, godare och mer intressant idag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Finns inget traditionellt tjeckiskt med BeerGeek alls. En lokal utan helt utan själ och lik all världens andra craft ställen. Visst, det finns gott om underbart öl, gott om gudabenådade receptansvariga och bryggare men inslag av tjeckiska traditioner… NÄ! Möjligen är vattnet tjeckiskt. Överpriser är det som BeerGeek symboliserar för mig. Absolut att jag hänger på BeerGeek någon gång i veckan då jag bara har tio minuters promenad dit. Primärt dock för att leta ölskribenter/journalister och få dom att signera sina böcker som jag alltid har i ryggsäcken. På Jelinkova kan man däremot sitta en hel dag och gagga. Tycker man om sin Plzeň, vilket de flesta tjecker faktiskt gör, så är det dit man skall gå. Går man därifrån allt annat än supernöjd så är det något i ens själ som har dött. Då har man förlorat glädjen i att dricka en god öl eftersom man hela tiden anser sig tvungen att jämföra med något annat. Med ”Petar Bednar” tror jag du avser Petr Bednář (?), en oerhört skicklig bryggare och receptansvarig. I motsatts till vad du skriver så är det just det gamla han vurmar för. Dock är han inte av samma uppfattning som du att den skulle vara ostabil och maskinell. Att han sen erbjuder tjecker andra varianter ser han som ett komplement och inte hans huvudinriktning. Grunden i hans produktion (Källa: České pivo - České zlato 27.05.2018) är fortfarande tjeckisk traditionell lager variation.

      Radera
  3. Jag tror säkert att ölen är mer intressant och kanske godare på Beer geek bar. Men i Prag vill jag inte ha de smakerna och den upplevelsen. Craft beer kan man dricka överallt i världen idag och alla de barerna liknar varandra. Men Jelinkova däremot ger en upplevelse som är unik för Prag och Tjeckien, det är viktigare och roligare för mig.

    SvaraRadera
  4. Schumacher brygger två altbier, en traditionell och en jubileumsalt. I den senare används Galaxy, inte amerikansk humle. Det sa man när jag besökte Düsseldorf hösten 2017.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Galaxy och cascade var den informationen jag fick. Men om humler är amerikansk eller australiensisk spelar ingen roll egentligen.

      Radera