måndag 14 september 2015

Brygd #142: Bälgoporter


Sist det begav sig. Bild: Carl Stenbratt.

Nu blir det en favorit i repris. Det är inte mindre än tredje gången jag brygger detta öl, och till och med fjärde om man räknar in varianten jag bryggde tillsammans med All In Brewing och Stigbergets Bryggeri på deras Braumeister inför All In Brewing 2013. För att få fördjupad färg och lite mer rostade toner ökade jag på chokladmalten med 100 g, samt kastade in lite special B. Jag bytte dessutom ut muscovadosockret mot kandisirap. Tyvärr blev utbytet lite sisådär, men det är inget som jag kommer ligga sömnlös över.

Data:
  • Satsstorlek 20 l
  • OG 1080
  • FG 1014
  • Abv 8,8 %
  • SRM 30
  • IBU 30
Malt och extraktgivare:
  • 6 kg pilsnermalt
  • 1 kg ljus karamellmalt (CaraVienna)
  • 500 g havregryn
  • 300 g Special B
  • 300 g kandisirap
  • 400 g carafa 1 special
Infusionsmäskning vid 65 C i en timma.

Humle:
  • 10 g magnum i 60 minuter
  • 20 g bobek i 20 minuter
  • 20 g saaz i 20 minuter
Total koktid 80 minuter.

Vatten:

Göteborgsvatten med följande tillsatser:
  • 4 g kalciumsulfat tillsatt till mäsken.
  • 1 tesked mjölksyra tillsatt till lakvattnet.
Jäst:

Jäsning med Wyeast 1762 (halva jästkakan från belgo-ipan)
  • vid 24-26 C i en vecka
  • vid 23 C i en vecka
Övrigt:
  • Kolsyrejäsning med strösocker, 7 g/l.
Bedömning (2015-10-21):

Snygg mörkröd kastenjefärg med ett fint beige  skum. Den är nog något mörkare än tidigare versioner och har en klassisk porterfärg skulle jag vilja påstå.

Aromen är nötig och karamellig med toner av frukter och röda bär, samt med rostade toner med inslag av choklad och lite krut/salmiak.

Kroppen är medelfyllig till fyllig, kolsyran på medelnivå.

Avslutningen är ganska torr med en medelhög beska.

Den kan nog vinna på att mogna lite till, och förhoppningsvis är den på topp på Amylases Vinterölsträff. Nu var den bara god.

2 kommentarer:

  1. Spännande och bra ide att gifta belgisk jäst med porter/stout! Det blir bra alltså? Vad tror du om torrjästen T-58 samt att man inte har för mycket choklad-/svartmalt, kallmäskar en del av den malten?
    Med vänlig hälsning
    Joakim

    SvaraRadera
  2. Jag är ingen jättestor vän av T-58, men du kan bara avgöra själv om du gillar den. Kallmäska kan du göra om du brukar gör det, annars kan du låta bli. Kolla gärna upp min Bälgostout också, den blev rätt bra.

    SvaraRadera