torsdag 1 april 2010

Fabrikörns vs. Dupont


Fabrikörn's respektive Dupont Saison. Båda ölen är dock betydligt ljusare än vad fotot indikerar.

När jag besökte Brygge för några veckor sedan passade jag på att köpa hem en flaska Dupont Saison, påpassligt nog samtidigt som min egen saison på Dupont-jästen stod och puttrade invid mitt kökselement.

Nu när min egen saison måste anses färdigkolsyrad tog jag tillfället i akt att prova dem bredvid varandra. Det första som slår mig är hur mycket ljusare originalet är. Man kan nog dra slutsatsen att Dupont endast använder pilsnermalt.

Och smaken då? Jo, det finns definitivt likheter i den lite jordiga och lätt peppriga jästkaraktären. Men det finns klara skillnader också. Det som är mest slående är hur denna parallellprovning plockar fram eller tydliggör aromer på ett nytt sätt.

Det mest tydliga är att min saison är betydligt mer humlig, med nästan krusbärsliknande toner. I Dupont-ölen hittar jag en spännande svårbestämd arom som jag inte kan minnas från tidigare provningar. Den påminner lite om bränt gummi, ungefär som i en sydafrikansk Pinotage. Men det finns också en ton av Shephard Neame-smaken med någon slags kryddiga tropiska frukter.

Det är kanske förmätet att säga detta, men jag är inte längre lika övertygad som tidigare att Dupont är bättre. Ett väldigt intressant test var det hursomhelst, och jag önskar att Systembolaget åter tar in denna moderna klassiker i sitt sortiment (Dupont Saison alltså).

2 kommentarer:

  1. Bränt gummi låter som en fenolton, eller vad tror bryggmästaren? Även det kryddiga tropiska frukten kanske kan komma från varm jäsning? Låter gött i vilket fall!
    Och ja, håller absolut med om att bolaget borde ha Dupont i ordinarie sortimentet. Saison är en av de bästa belgiska stilarna, utan tvekan!
    By the way, vi borde köra en provning någon gång!

    SvaraRadera
  2. Säkert fenoler ja!

    Och provning, absolut. Jag behöver tömma mina lager. Jag skickar PM via FB eller RB.

    /Fredrik

    SvaraRadera