torsdag 2 mars 2017

Björnbärs


Björn bär björnbärsbärande björn.

Efter förra årets succé hade jag siktet inställt att sticka mig på björnbärssnåren utanför en kompis sommarstuga. När så en lämplig helg nalkades i augusti så drabbades jag av en kraftig inflammation i högeraxeln* som hindrade mig från andra aktiviteter än OS-soffan under en dryg veckas tid, och som nästan höll på att sabba mitt besök på GBBF. Men kompisen med sambo plockade ändå 1,6 kg åt mig, och med lite köpebär som komplement så kunde jag komma upp i en tioliterssats. I år hoppas jag på ett lika bra björnbärsår så att jag kan hjälpa till att plocka minst lika mycket.

Data:
  • Volym 10 l
  • OG 1052
  • FG 1008
  • Abv 5,9 %
Blandning:
  • 10 l sats 20
  • 1,6 kg vilda björnbär
  • 1,0 kg odlade björnbär
  • 60 g bitsocker
Bedömning 2017-03-15:

Färgen är djupröd med ett rosa skum. Aromen är bärig med en mustig, jordig ton, och en viss ton av bakgrundslambiken (som kanske inte är min vassaste) finns där.

Avslutningen är torr med medelhög syra - kanske lite högre än fjolårets. Kolsyran är pigg och sprittande med många små bubblor.

Det var nog inte riktigt lika gott som fjolårets, framförallt saknar jag den tydliga shiraz-tonen. Troligen för att jag använde knappt 40 % odlade björnbär. I augusti ska jag förhoppningsvis vara pigg och kunna plocka ordentligt.

* Tack vare en skicklig läkare, två kortisonsprutor och en minst lika skicklig sjukgymnast blev jag snabbt bättre och är nu helt besvärsfri.

3 kommentarer:

  1. Hur blev nu det här björnbärsåret i slutändan? Björnbär i min trädgård har just detta år blivit ovanligt små och fortfarande inte ens börjat mogna. Det blev inga körsbär och väldigt lite vinbär, så jag undrar hur det här året slog på andra håll.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det blev inget av det i år, av många olika skäl. Björnbärsskörden i 031-området var okej tror jag, men jag vet inte säkert.

      Radera
    2. Tack för ditt svar. Min björnbärsskörd blev bara en tiondel av förra årets. Blåbären här i skogen blev inte heller något att jubla över. De var små och uttorkade här i 0150-området. Vill du räkna upp av vilka skäl din skörd inte blev som den skulle?

      Radera