söndag 1 maj 2016

SM 2016




Senast jag besökte hembryggar-SM i egen hög person var 2010, och då gick det av stapeln två-tre kilometer hemifrån. Denna gång var avståndet ungefär hundrafalt, men kändes ändå överkomligt. Malmö är för övrigt en utmärkt stad för denna typ av arrangemang; lätt att ta sig runt i till fots mellan hotell, evenemangslokal och diverse vattenhål, och det sistnämnda är staden tillräckligt stor för att ha flera utmärkta av.

Som utställare upplevde jag arrangemanget som väldigt smidigt och väloljat, och funktionärer respektive arrangörer kändes avslappnade, metodiska och effektiva. En viss kritik framfördes dock mot maten, men det var inget som jag själv påverkades av då jag hade fullt upp och inte hade tid att stå i kö i en kvart för att köpa en torr hamburgare.

Jag hade fullt sjå nämligen med att hälla upp min Pseudogeuze #3 som hade rykande åtgång och tog slut lagom till att röstningen till Folkets Val stängdes. Det blev till slut en silvermedalj i klass C en bra bit efter Tolv bryggare-kollegan Sebastian, vilket jag väl ändå måste vara nöjd med. Samtliga resultat kan ses här. Utöver mitt silveröl öppnade jag diverse enstaka flaskor utom tävlan varje hel timme. Dessutom hjälpte jag emellanåt till med att servera första uttaget av Magnus. Jag återkommer inom kort med mer om detta, men jag väl redan nu berätta att den var en liten besvikelse. Delar av besökarna verkade dock uppskatta den då den fick hyfsat med röster (den kom på plats 30 i klass C).

Mellan allt upphällande och visst provande av mina egna öl hanns det med en del provande av andras grejor också. Dock tog jag det extremt lugnt eftersom jag ville vara i god bilkörningsform på söndagsförmiddagen. Jag var därför initialt väldigt restriktiv med vad jag provade, och gick enbart på sådant som andra rekommenderade eller som jag hade annan anledning att tro på. Jag fokuserade dessutom mestadels på relativt svaga öl. Det blev ett gäng trevliga tjeckiska och tyska pilsner, lite engelsk bitter, samt några lacto-surisar. Mest imponerad blev jag faktiskt av två tjeckiska pilsner; dels från sällskapet Gambrinus, dels från Marcus Friberg och Peter Rosensvärd som fick brons i domarklassen för sin utmärkta Pivo Hotel Oteceni. Som vanligt hade mina grannar goda öl, i detta fall Torbjörn Gustavsson och Alexander Félix på högersidan med en riktigt god saison i Dupont-stil.

Andra som gick runt och provade lite mer planlöst tyckte att det fanns både högt och lågt, och när jag gjorde sammalunda på slutet av tillställningen kunde jag bara ge medhåll. Det kändes lite som på Belgoträffen helt enkelt. En hel del utmärkta öl fanns det dock som sagt, och det är bara att gratulera alla medaljörer. Domarkommittén dominerade stort med hela fyra av tio* guld i domartävlingen. Göteborgs hembryggare höll en lägre profil med vad jag vet endast fem av samtliga 46 medaljer.

Årets hembryggare blev alltså en förstärkt dubbelbock i Samichlaus-stil, vilket jag inte vet vad jag ska säga om riktigt. Intressant kanske är ett bra ord? Framförallt ska det bli intressant att se hur Åbro ger sig i kast med detta. Lageröl är man ju i alla fall van vid att brygga.

Efter lite hamburgare och öl på Taproom så drog jag mig hemåt till hotellet runt niosnåret efter en lång och intensiv dag. Jag blev rejält trött av att stå och interagera med besökare i flera timmar i en stimmig miljö. Kommande SM nöjer jag mig nog med att komma som besökare. För det är ett trevligt arrangemang onekligen, där det trots drygt tusen besökare aldrig blev stökigt. Vakterna som patrullerade runt hade knappast så mycket att stå i, och trots att gratis öl utskänkes så var det bara några enstaka som hade tittat för djupt i glaset. På återseende 2017 får jag därför hoppas lite försiktigt.

* I klass 1 blev det ingen guldmedalj i år, då inget av ölen höll guldklass, det händer ibland.

Uppdatering 2016-05-10:

I år gick det rekordfort att få domarprotokollen, tack för det Domarkommittén. För egen del blev det varken bu eller bä. Min Folkets Val-medaljör fick 35 poäng, och mitt kornvin fick 34 poäng. Jag ska inte orda så mycket om domarkommentarerna, men en sak kan vara intressant att förtälja. Jag har genom åren lämnat in 3 geuze och 1 ren lambik, och i år är det första gången någon domare noterar att det kunde behövas lite mer oxiderad humle, något som jag alltså inte använder alls. Än.

3 kommentarer:

  1. Mitt första år att besöka SM och jag var nöjd med nivån på de flesta, en del bottennapp men inga direkta felbryggningar uppfattade jag. Ett par konstiga varianter dock, som pizzaölen.

    Testade din pseudogeuze och var väldigt nöjd, smakar precis som vilken belgisk som helst. Dock så uppskattade jag inte direkt det uttaget från Magnus, någon sträv eftersmak som jag inte riktigt kan beskriva, lite rökig men ändå inte. Det uppskattades att smakas i alla fall :) Tack för smakproven.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det där sträva var tanniner från träfatet, vilket märks extra tydligt när ölet är så torrt. Förstärktes säkert av vattenbehandlingen också (Burtonisering).

      Radera
    2. Ah, tycker jag har druckit rätt mycket från träfat tidigare men inte så tydlig smak av det. Intressant.

      Radera