söndag 29 maj 2016

Fruktpseudolambik - Vinbärs


Vin bärs.

Trogen traditionen släpper jag min fjärde vinbärslambik. Bären plockades nästan uteslutande hos hembryggarkollegan Peter under slutet av semestern i fjol. Lite obetänksamt rädade jag först hans röda buskar med en bärplockare och fick ganska fort i hop hela 2,6 kg. Därefter gick jag löst på de svarta vilket gick betydligt långsammare, och när jag hade tröttnat stannade det vid 1,8 kg. Detta är en balans som jag har lärt mig är lite för tung åt det röda hållet, så jag valde att låta bären dra och jäsa separat i varsin 11-liters Better Bottle. Vid upptappningen tappade jag först 5 l ren röd vinbärs, för att därefter blanda och tappa resten.

Data:
  • Volym 20 l
  • OG 1048
  • FG 1008
  • Abv 5,3
  • pH 3,02
Blandning:
  • 15 l sats 20
  • 1,8 kg svarta vinbär
  • 1,3 kg röda vinbär
  • 90 g bitsocker
Helröd version:
  • 5 l sats 20
  • 1,3 kg röda vinbär
  • 30 g bitsocker
Bedömning (blandad version) 2016-06-08:

Härligt vinröd (sic!) med ett finns rosa skum. Fräsch vinbärsarom med tonvikt på svarta men med ett tydligt inslag av röda. Det finns lite extra stallig Brett jämfört med grundölet. Syran är bestämd men på en rimlig nivå i nuläget. En riktigt fräsch törstsläckare som kanske är snäppet bättre än tidigare års.

Bedömning (röd version) 2016-08-17:

Hälls upp ljusröd, lätt grumlig, med ett blekrosa kortvarigt skum. Aromen är fräsch rödvinbärsfruktig utan störande bismaker. Syran är påträngande utan att vara ättiksyratung, utan det är snarare fruktsyran från bären som gör det tufft att dricka upp två deciliter. En bekräftelse på att röda vinbär och suröl inte funkar så bra; det blir för surt helt enkelt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar