onsdag 1 juli 2015

Flädrik


En annan fläderdryck.

Fläderträdet på min bakgård blommade sent i år efter en ovanligt kall vår, men till slut lyckades jag plocka några klasar. Vis av förra året så plockade jag i den mån jag kunde loss själva blommorna utan att få med en massa gröna stjälkar. Det var ett riktigt pilljobb, och om denna version inte blir riktigt bra är det tveksamt om jag kommer orka göra om det.

Jag använde en lite kortare kontakttid och lätt blommorna ligga i under fyra dagar inklusive kallkrasch. Jag tog även något fler klasar än i fjol. Slutligen så var grundlambiken av bättre kvalitet än i fjol, så vi hoppas att detta blir bra.

Blandning:
  • 12 l från sats 17a
  • blommorna från 20 fläderklasar
  • 70 g bitsocker
Data:
  • OG 1053
  • FG 1008
  • Abv 6,0 %
  • pH 3,2
Bedömning 2015-08-03:

För att göra en lång historia kort; ölet är snyggt halmgult, har en fräsch ton av fläder och lite citron, bara en aning vegetativ. Kolsyran och syran är perfekt. Klart bättre än förra året, men kanske inget som kommer ha en strykande åtgång. Skulle vara kul att prova den mot Mamouche någon gång.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar