måndag 22 juni 2015

Bryggsäsongen 2015/2016



Det har varit en intensiv bryggsäsong 2014/2015 med flera extraprojekt utöver vad som initialt planerades. Dels sjösatte tolv göteborgska hembryggare Brasse-projektet, vilket snart kom att följas av Eva-projektet, och efter den tråkiga nyheten om den sista Fem myror-medlemmens bortgång kommer det sannolikt komma ett Magnus-projekt så småningom. Vidare blev det en extrainsatt ESB-klon som dessutom kompletterades med ett överkolsyrat kornvin och ett julfestöl som jag lät passera under radarn. Slutligen kom Rezas bryggpub igång där jag blev involverad i premiärbrygden.

Men efter att det hela avslutats med en mycket lyckad sommarölsträff, och semestrarna närmar sig, är det hög tid att börja planera nästa bryggsäsong. Jag kommer i ännu högre grad än tidigare försöka anpassa vad jag brygger efter temperaturen i mitt källarförråd där jag normalt ställer jäshinken under den mest intensiva jäsningsfasen.

Vad gäller mina pseudolambikar kommer jag dra ner på takten en aning och brygga fyra satser totalt under säsongen; under september, december, februari och april. Den långsiktiga ambitionen är fyra satser per år, vilket innebär ett årligt uttag på knappt 100 l att tappa som ren lambik, blanda till geuze eller smaksätta på olika vis. Jag får eventuellt återkomma med planerna för mina framtida lambik-släpp.

September:

Då det fortfarande kan vara över 20 C i källaren kan det passa bra att brygga belgiskt. Rochefort-jästen ger en fin fruktighet som jag tänker försöka utnyttja till att brygga någon slags blond eller belgo-ipa, samt min gamla favorit Bälgoporter.
November:

Nu har det sannolikt krupit ner under 20 C och då ska jag försöka brygga några gamla trotjänare med Yorkshire-jästen. Det blir åter en vintervärmare, samt troligen ett mer normalt kolsyrat kornvin.

December:

Nu blir det åter belgiskt som antingen får jäsa i källaren eller i min klädkammare, lite beroende på hur kall vintern hittills har varit. Jag är lite osäker på exakt vad jag ska brygga, men kanske blir det lite De Ranke-inspirerade öl som får jäsa svalt i källaren.

Februari:

Här blir det tyskt överjäst, men i stället för en renodlad kölsch eller altbier, tänkte jag mig någon slags ljus variant med rejäla mängder tysk humle, som givetvis jäses den vid rejält sval källartemperatur med lämplig jäststam. Därefter tänkte jag mig en tyskifierad dubbel-ipa, och i båda fallen tänkte jag mig en blandning av klassisk örtig och moderna fruktig tysk humle.

Mars:

Nu är temperaturen förhoppningsvis perfekt för att jäsa med US-05, och jag tänker mig en pale ale med nya världen-humle. Kanske blir det med ett sydafrikanskt tema. Därtill blir det antingen en dubbel-ipa eller ett välhumlat kornvin. Eller något helt annat.

April:

Slutligen ska jag ge mig på årets uteblivna Fantôme-öl. Kanske blir det något att tävla med vid sommarölsträffen?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar