tisdag 8 juli 2014

Håll på öletiketten!


Fabrikörn lever som han lär.

Som jag har varit inne på flera gånger är ett av de största problemen som hembryggare att få sina flaskor uppdruckna. För att skona mina inre organ ger jag bort stora delar av min produktion till olika bekanta. Eftersom en icke obetydlig del av dessa utgörs av andra hembryggare får jag ofta tillbaka en del av deras produktion. Dessa fådda hembrygder hamnar bland en massa andra flaskor som ska drickas upp, och därmed är det stor risk för att de blir stående ett tag*. Då är det en stor fördel om de har någon form av etikett eller annan tydlig märkning så att man kan minnas vad innehållet var. Tyvärr hittar jag helt omärkta hembrygder i mina hyllor då och då. Ibland får jag frågor av andra hembryggare "vad tyckte du om min barley wine?" som jag därmed kan ha svårt att svara på.

Snygga etiketter från Kåkens Brygghus.

Jag tycker faktiskt att man som modern hembryggare ska göra någon slags etikett på flaskor man delar ut. Jämfört med övriga tiden det tar för att producera flaskor är det ingen jättestor extrainsats som behövs. Man måste inte göra lika väldesignade etiketter som de skäggande kaninerna; enklare varianter som mina egna** eller som från Kåkens Brygghus fungerar alldeles utmärkt. Det som jag gillar med detta upplägget är att man lätt skapar en ny etikett genom att ändra på färgerna och möjligtvis lägga till någon bild eller annan detalj. Samtidigt har man en tydlig profil och layout som gör att mottageren känner igen bryggeriet. Jag föredrar personligen detta betydligt mer än somliga bryggare som ständigt hittar på helt nya varianter.

Enkelt men snyggt koncept från Martin Jonsson.

Om man inte vill lägga ner någon tid alls på design kan man alltid köra med ett De Molen-liknande koncept, vilket jag ser många hembryggare göra. Detta fungerar förstås alldeles utmärkt, och med några enkla grepp som i exemplet från Martin Jonsson kan det ändå bli riktigt elegant.


Drakens Ångbryggeri fokuserar på innehållet.
För den riktigt late kan SM-vinnarnas minimalistiska variant kanske vara ett alternativ. Det är fortfarande oändligt mycket bättre än ingen etikett alls. Egentligen behöver man inte ha mer information än ölets namn och alkoholhalten. Övrig information tycker jag man med fördel kan förmedla i en blogg eller möjligtvis en Facebook-sida. Men det viktiga är ändå att man har någon slags etikett. Etikettslösa hembrygder på flaska är sååå 00-tal.

* Öl som bör drickas färsk hamnar dock i kylskåpet för snar förtäring.
** Jag fick hjälp med att ta fram själva mallen till mina etiketter ska kanske tilläggas.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar